foto: Centrul de Teatru Educațional Replika, spectacolul “Copii răi”
După ce filmul în care joacă, Babardeală cu bucluc sau porno balamuc, a fost numit unul dintre cele mai bune filme ale anului de către aceeași publicație, Katia Pascariu se bucură de recunoaștere internațională, alături de actori celebri de la Hollywood.
New York Times a inclus-o printre cei mai buni actori ai anului 2021, listă pe care se mai află Denzel Washington, pentru rolul din “The Tragedy of Macbeth”, Joaquin Phoenix pentru “C’mon, C’mon”, Benedict Cumberbatch cu rolul din “The Power of the Dog” sau Kristen Stewart pentru “Spencer”, în care interpretează rolul Prințesei Diana.
Culmea este că în trecut, pe când studia teatrul la UNATC, profesorii au încurajat-o pe Katia să se lase de actorie. În cele ce urmează vă prezentăm contrastul dintre succesul de care actrița se bucură azi și pronosticurile oferite de un mediu educațional nesănătos.
***
Tradiționala listă New York Times, a celor mai buni actori ai anului, a fost întocmită de criticul american de film A. O. Scott, iar pentru un material special fotograful Rufen Afanador a realizat ședințe foto cu fiecare dintre actorii menționați. Materialul a fost publicat ieri și a făcut în acest timp înconjurul presei mainstream din România.
Criticul american argumentează de ce performanța Katiei Pascariu este remarcabilă și scoate în evidență contrastul dintre primele minute ale filmului, în care ea apare goală și restul filmului, în care este îmbrăcată serios și cu masca pe față. Acesta precizează că în trecut, în teatrul tradițional japonez sau grec, actorii purtau măști, fiindcă îi ajutau să exprime mai bine stările personajului. În schimb, personajul Katiei, profesoara Emi, este nevoit să poartă mască, fiindcă acțiunea se întâmplă în pandemie.
“Asta înlătură unele dintre resursele obișnuite ale unei interpretări pentru ecran. Abia sunt câteva gros-planuri, niciun zâmbet vizibil sau grimase, așa că încercăm să îi citim starea prin ochi și prin încrețiturile dintre ei. (…) Dacă măreția celorlalte interpretări stă în atingerea unei intimități, interpretarea lui Pascariu este grozavă pentru că ea apără intimitatea și demnitatea lui Emi, reamintindu-ne cât de puține știm despre ea, chiar dacă aveam impresia că am văzut totul.”
Povestea Katiei Pascariu.
După primul an de facultate i s-a spus că ar fi bine să nu se mai întoarcă.
Katia Pascariu este din București și provine dintr-o familie de arhitecți. După liceu, a fost admisă la Facultatea de Teatru a UNATC, fiind atrasă de actorie.
Însă universul descoperit acolo nu a fost nici pe de parte ceea ce spera să fie. Din contră. A fost nevoită să supraviețuiască într-un mediu în care încrederea tinerilor este puternic șubrezită, așa cum au povestit în alte rânduri pentru Cultura la dubă și actrițele Alina Șerban sau Roxana Lupu.
Și Katia ne descrie experiența sa:
“În primul rând, aș descrie anii de la UNATC ca fiind neuniversitari, neacademici. Nu am simțit că există vreo responsabilitate pe care profesorii și-o asumă față de noi.
Am simțit că e haos total în organizare, în felul în care văd ei studenții și felul în care îi pregătesc.
Am simțit că fiecare profesor face ce vrea, cum vrea, când are chef.
Era și o perspectivă asupra secției de actorie. Nu eram priviți ca fiind oameni serioși, care trebuie să facă și altceva în afară de orele de actorie. Iar la orele de actorie să fie cât mai tupeiști, unici, să șocheze, să iasă în evidență.
Și tu cu ce ai ieșit în evidență?
Am ieșit în evidență cu faptul că toată lumea îmi zicea că par bolnavă, că sunt foarte palidă, că sunt ștearsă.
Interesul ca pedagog, în relația cu studenții, am simțit că e zero.
Foarte multe lucruri sunt scuzate, pe motiv că „domne, așa e actoria, te expui, te vulnerabilizezi, lucrezi cu corpul, trebuie să reacționezi, să te provoace.
Cele mai multe abuzuri sunt îndreptate către femei, dar nu toate.
Abuzați emoțional eram toți, după părerea mea.
Atunci nu știu dacă le percepeam ca abuzuri, le percepeam cu siguranță ca sexisme. Erau situații care mie mi se păreau nepotrivite. Pot să zic că anumite interacțiuni fizice nu erau la locul lor.
Felul în care ajungea să fie o relație profesor – student era complet nepotrivit, era unilateral din partea profesorilor, nu era un teren de negociere, de stabilire a unor reguli de lucru.”
De altfel, după primul an de studiu, Katia Pascariu a fost încurajată să nu mai revină la facultate.
“După anul I mi-au zis că nu mă lasă pe vară și nici nu mă dau afară, dar că ar fi bine să mă gândesc singură dacă e cazul să mai vin din toamnă. Că lor nu li se pare că am de ce să revin.”
“Adică nici măcar să mă elimine nu eram bună. Pe de altă parte, poate chiar nu eram bună, dar tot discursul și lipsa de înțelegere și de creare a unui spațiu de dialog, empatie și cu adevărat artistic, aproape tot a fost pentru mine un eșec.
Dar m-am întors.”
Katia Pascariu a absolvit UNATC în 2006 și s-a îndreptat cu convingere către zona teatrului independent, colaborând de peste 10 ani cu centrele Replika și Macaz și militând pentru educația prin teatru și accesul gratuit la artă pentru tinerii din medii nefavorizate. De altfel, la Centrul de Teatru Educațional Replika a descoperit-o regizorul Radu Jude.
Între timp, din 2016 a devenit și actriță a Teatrului Evreiesc.
Katia a fost una dintre măicuțele din filmul lui Cristian Mungiu, După Dealuri, dar în afară de câteva filme studențești, nu avea experiență în cinematografie. Actrița a povestit într-un interviu pentru Cultura la dubă că a participat la două castinguri pentru filmele lui Radu Jude, Inimi Cicatrizate și Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari, dar nu s-a potrivit, în final, cu ceea ce căuta regizorul.
În schimb, câțiva ani mai târziu, Radu Jude a sunat-o și i-a propus colaborarea pentru Babardeală cu bucluc sau porno balamuc.
Filmul a câștigat Ursul de Aur la Berlin, este nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film și e propunerea României la Premiile Oscar.
Katia Pascariu poate fi văzută jucând în spectacolele “Copii răi”, ” Amintiri din epoca de școală” și “Toată liniștea din lume”, la Centrul de Teatru Educațional Replika sau la Teatrul Evreiesc în “Idiș”, “Futur de luxe”, “Marienbad” sau în spectacolul “Corp străin”.
Pingback: Business report Ziua în care am înţeles Crăciunul. Protest spontan la uzina Dacia. Zilele libere din 2022. Omul care se ține după soare. Ieșenii care vor mașină nouă trebuie sa aștepte un an. Convenționalism și disciplină – Finan
Pingback: Actrița Viorica Vodă pe scena Premiilor Gopo: "Am făcut psihoterapie ani de zile pentru hărțuirea sexuală din sistem." - Cultura la dubă
Pingback: Tudor Chirilă: "Poate că e un moment bun să vorbim despre facultățile de teatru în care profesorii de actorie fac avansuri studentelor." - Cultura la dubă
Pingback: Ioana Bugarin, actriță: “Experiența de la UNATC a fost traumatizantă. Am avut câteva atacuri de panică în fața universității. Îmi era efectiv frică să intru acolo.” - Cultura la dubă
Pingback: "Nu ne-am gândit să scriem explicit că relațiile sexuale între profesori și studenți sunt interzise" - Liviu Lucaci, rectorul UNATC - Cultura la dubă
Pingback: UNATC reacționează la fenomenul abuzurilor din cadrul universității: "Fiecare confesiune care are în centru un abuz trebuie luată în considerare." - Cultura la dubă
Pingback: ”Împreună înlăturăm abuzul din școli” - elevii și studenții din București protestează pe 8 iunie în fața ISMB - Cultura la dubă
Pingback: "Facultatea de Teatru este o experiență psihică." Cazul profesorului Puiu Șerban și efectele asupra studenților - Cultura la dubă
Pingback: UNATC reacționează la noile acuzații de abuz din cadrul universității: „Mărturiile victimelor ne fac conștienți că au existat comportamente toxice care nu au fost chestionate îndeajuns”. - Cultura la dubă