Skip to content

Expoziție eveniment a artiștilor Viorica și Gheorghe Iacob, la Muzeul Național Bruckenthal

foto: Viorica Iacob, “Pământ Arat”, guașă pe hârtie, nedatată

Muzeul Național Brukenthal și Fundația IACOB vernisează 5 aprilie 2024 de la ora 17.00, în sala de expoziții temporare de la parterul Palatului Brukenthal, expoziția IN|SHADOW a artiștilor Viorica și Gheorghe Iacob.

Viorica Iacob (n. 1935, Găvănești, jud. Buzău) a absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” – 1956-1962 la clasa Maria Buescu, studiind în paralel artă decorativă și pictură. Are o activitate expozițională impresionantă începând cu anii 1960, prin  participare la numeroase expoziții personale și de grup, atât în țară cât și în străinătate.

Opera Vioricăi Iacob include lucrări de artă monumentală mozaic, tapiserie de mari dimensiuni, dar și pictură de șevalet, fiind  considerată un nume de referință în tapiseria românească. Lucrările artistei se găsesc în colecții muzeale naționale și în colecții private din țară și de peste hotare.

Gheorghe Iacob (1925, Scutelnici, jud. Buzău – 2020, București) a studiat pictură și sculptură la Institutul de Arte  Plastice „Nicolae Grigorescu”, avându-i profesori pe: Octavian Angheluță, Eustațiu Stoenescu, Nicolae Dărăscu, Al. I. Steriadi, M. H. Maxy, Camil Ressu și Al. Ciucurencu.

A fost exponent al unei generații de artiști extrem de prolifici care au activat constant în perioada  anilor 1960 – 2000, fiind una dintre personalitățile artistice recunoscute și apreciate de critică și public. A abordat diferite medii precum: pictură și grafică, sculptură și artă monumentală – mozaic.

În anul 2001 i-a fost acordat premiul Uniunii Artiștilor Plastici din România, iar în 2004 a fost distins cu Ordinul „ Meritul Cultural” în grad de Comandor. Lucrările lui Gheorghe Iacob sunt păstrate astăzi în numeroase colecții muzeale din România, dar și în importante colecții private naționale și internaționale.

În cazul Vioricăi Iacob, selecția va fi compusă din lucrările cu structură geometrică în valențe monocrome din seria  Pământ arat, selecția extinzându-se către mai multe medii și tehnici specifice  procesului de lucru al artistei: pictură, grafică și tapiserie.

Pe de altă parte, lucrările semnate de Gheorghe Iacob, care vor fi integrate în expoziție pot fi asimilate în seria compozițiilor care au drept element central modulații cromatice abstracte, geometrizante, dar și câteva  exemple  de sculpturi care  urmăresc aceiași structurare formală (două sculpturi din seria Antropomorfisemelor Abstractizate).


Gheorghe Iacob, Balans, ulei pe pânză, 1987

“În ambele cazuri putem identifica o anumită preferință, care va fi diferit transpusă, pentru  texturi, structuri, arii cromatice, geometrizări care sunt relaționate cu structuri plastice ale umbrei; în cazul lui Gheorghe Iacob vorbim despre compoziții  de mari dimensiuni cu forme și cromatică aerată, volatile, aproape non-gravitaționale care creează iluzia verticalității. Lucrările Vioricăi Iacob, selectate pentru  această expoziție, se înscriu la polul opus propunând structuri vizuale dense, cu culoare frământată, telurice, compoziții solidificate, profund gravitaționale care se  spiritualizează  prin prezența  unei discrete  forme de smerenie care se reflectă atât în operă cât și  în prezența publică a artistei.”, transmite Fundația Iacob.

 


Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *