Skip to content

Dan Perjovschi va oferi 100 de lucrări originale gratis, după ce Art Safari a refuzat să îi retragă, la cerere, lucrarea din expoziție

foto: Cultura la dubă

Cunoscutul artist Dan Perjovschi a anunțat azi că va redesena de 100 de ori, în 100 de lucrări originale, o lucrare a sa, care a fost expusă anul acesta la pavilionul privat de artă – Art Safari.

El a chemat publicul la Institutul Goethe din București, pe 2 octombrie, ora 18:00 și a spus că va redesena pe loc câte o lucrare pentru fiecare persoană, până când va ajunge la 100.

Lucrarea World, Dan Perjovschi, expusă la Art Safari/ Foto: Cultura la dubă

Acțiunea lui Dan Perjovschi, o colaborare între Institutul Goethe și Revista 22, vine după ce artistul a cerut organizatorilor Art Safari să îi retragă din expoziția de anul acesta o lucrare expusă fără acordul său. Într-un articol publicat pe Revista 22, Dan Perjoschi susține că:

“Fără să îmi ceară acordul, fără să mă informeze, fără politețe, bun‑simț și respect, casa de licitații ARTmark a expus niște desene ale mele sub un concept nefericit (Școala de la București), cu o ocazie nefericită (Safari) și în context nefericit (clou-ul festivalului fiind expoziția Sabin Bălașa, pupincuristul dictatorului).”

Lucrarea respectivă, numită World și provenită dintr-o colecție privată din București, apare în expoziția Art Safari alături de o lucrare semnată de artistul Dumitru Gorzo și o alta, semnată de artista Alexandra Croitoru, toate sub umbrela Școala de la București, un concept gândit de curatoarea Silvia Rogozea.

Dan Perjovschi a explicat pentru Cultura la dubă motivele pentru care a cerut retragerea desenelor sale de la Art Safari și a spus că este un moment pe care îl regretă:

“În primul rând, nu există Școala de la București, este o glumiță pe care eu nu o accept.

Școala de la București/ foto: Cultura la dubă
Școala de la București/ foto: Cultura la dubă

În al doilea rând, nimeni nu m-a intrebat, nimeni nu m-a informat, nimeni nu mi-a cerut acordul. Asta este neprofesionist și neelegant.

În al treilea rând, este inacceptabil ca la 30 de ani de la Revoluție, un festival de artă să aibă ca subiect principal un pupător în fund al lui Ceaușescu (Sabin Bălașa). În consecință:

Am cerut organizatorilor să retragă lucrarea mea fiindcă nu pot accepta să stau sub același acoperiș cu servitorul lui Ceaușescu.

Este păcat că nu s-a întâmplat nimic. Regret situația, nu eu am început-o, chiar dacă provine dintr-o colecție privată, uzanța internațională cere informarea și acordul artistului, iar dacă artistul zice nu, lucrarea trebuie retrasă. Simplu. Fără discuție.

Îmi este greu să accept că Sabin Bălașa merită un etaj în mijlocul Bucureștiului, la 30 de ani de la căderea dictaturii pe care el a servit-o. Dacă voiau să facă o expoziție Bălașa, trebuia să îl prezinte în complexitatea lui de pictor al regimului și de artist cu carieră în timpul comunismului și după, plăcut de medici și de mahării partidului.

În București eu am expus la Spațiul de artă alternativ și non-profit – Sandwich, la Salonul de Proiecte – spațiu independent și non-profit și la Another Mobile Gallery, proiect independent și non-profit. Expun la magazinul Crucii Roșii, fac tricouri la Facem un spital și la Herculane Project.

Am evitat să am de-a face cu licitațiile și piața de artă autohtonă. De ce nu mă lasă oamenii ăștia în pace?”

Descrierea lucrării lui Dan Perjovschi la Art Safari/ Foto: Cultura la dubă
Descrierea lucrării lui Dan Perjovschi la Art Safari/ Foto: Cultura la dubă

Conform Legii nr.8 /1996, art. 48, punctul 6: “Dobândirea proprietății asupra suportului material al operei nu conferă prin ea însăși un drept de utilizare asupra operei.”

Cultura la dubă a cerut organizatorilor Art Safari un punct de vedere, însă aceștia au refuzat să comenteze situația.

Sabin Bălașa, pictor suprarealist, este încadrat de specialiști într-un gen al romantismului cosmic, însă există o parte importantă a activității sale din perioada comunistă, controversată în istoria recentă.

Sabin Bălașa expus la Art Safari/ Foto: Cultura la dubă
Sabin Bălașa expus la Art Safari/ Foto: Cultura la dubă

Sabin Bălașa, numit pictorul albastrului infinit, a fost în perioada anilor 70-80 pictorul preferat al dictatorului Ceușescu și al soției acestuia, Elena Ceaușescu. Astfel, Sabin Bălașa a acceptat să realizeze portretele familiei Ceaușescu pentru sume considerabile, primind chiar și o vilă într-o zonă exclusivistă a Bucureștiului.

Cuplul dictatorial Ceaușescu pictat de Sabin Bălașa.

Pe lângă acestea, Bălașa a realizat tablouri în care descrie România măreață, în culorile tricolorului, cu bogațiile patriei și români fericiți.

Despre lucrările pe care le-a realizat pentru familia Ceaușescu, pictorul declara că nu le vede decât ca pe niște lucrări de Sabin Bălașa, nu lucrări pentru Ceaușescu.

Cinematograf în uzină, lucrare de Sabin Bălașa expusă la Art Safari/ Foto: Cultura la dubă
Cinematograf în uzină, lucrare de Sabin Bălașa expusă la Art Safari/ Foto: Cultura la dubă

Sabin Bălașa s-a născut în anul 1932 în Dobriceni, județul Olt și a decedat în anul 2008 la București.

Pictura murală realizată de Sabin Bălașa la ASE/ Foto: ASE
Pictura murală realizată de Sabin Bălașa la ASE/ Foto: ASE

Printre lucrările sale comandate de instituții publice după anii 90 se numără și o frescă realizată în Aula „Mihai Eminescu” de la Universitatea A.I Cuza din Iași pentru suma de 200.000 de euro și o pictură murală realizată în sala de lectură a Academiei de Studii Economice din Bucureşti, pentru care ar fi primit 320.000 de euro.

Pavilionul de artă Art Safari se află anul acesta la cea de-a 7-a ediție și este organizat sub patronajul Primăriei Capitalei. Expozițiile principale sunt dedicate pictorilor Gheorghe Petrașcu și Sabin Bălașa. Pe lângă acestea, sunt aduse în atenția publicului expozițiile Școala de la București și Guerilla Girls.

Programul Art Safari a fost prelungit anul acesta, până pe 27 septembrie, într-o premieră absolută, “la recomandarea ministrului Culturii, Bogdan Gheorghiu”, după cum se arată în comunicatul Art Safari. Este pentru prima dată când un eveniment privat de cultură se prelungește la cererea unui ministru.

Pe viitor, mi-ar plăcea să văd mult curaj și proactivitate și din partea muzeelor care au manifestat reticență de a participa la marea retrospectivă Gheorghe Petrașcu, în contextul pandemic. Avem nevoie de cât mai multe astfel de expoziții, care să readucă în atenția publicului artiștii naționali”, a declarat ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu pe pagina sa de facebook.


Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

4 thoughts on “Dan Perjovschi va oferi 100 de lucrări originale gratis, după ce Art Safari a refuzat să îi retragă, la cerere, lucrarea din expoziție”

  1. Domnul Perjovschi nu a avut nici o reacție cînd alt pictor de curte ceaușist, Ion Bitzan, a fost expus la MNAC. Că de, e Bitzan, un pictor cu care nu e bine sa te pui rău, chiar și mort.

  2. Pe lângă Bălașa, perjovschi este un pitic. Atâta lipsă de modestie, rar mai vezi. Tu, unde ai făcut studiile piticule ? Văd că ești nascut în 1961 ceea ce inseamna că, dacă nu era regimul ăla comunist, pe care-l injuri tu acum, probabil ca erai vreun artist ratat.

    1. Comentariul dumneavoastra arata o intelegere superficiala a subiectului. Sunteti la doua click-uri departare de articole despre datele biografice ale celor doi artisti, pentru a vedea importanta celor doi artisti la nivel international si, daca va chinuti putin, vedeti chiar si cum sunt cotati cei doi. Spor la citit!

  3. Un alt articol din aceeasi lege pe care o citati: “Proprietarul originalului unei opere de artă plastică sau fotografică are dreptul să o expună public, chiar dacă aceasta nu a fost adusă la cunoştinţă publică, în afara cazului în care autorul a exclus în mod expres acest drept prin actul de înstrăinare a originalului.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *