Skip to content

“Copiii trebuie să intre în contact cu evenimente la care muzica pare distractivă” – William Fong, profesor la Royal Academy of Music

foto: Cultura la dubă

11 adolescenți români visează să devină pianiști concertiști. I-am întâlnit în cadrul programului Piano Star, o inițiativă a tinerei pianiste Kira Frolu, studentă la Royal Academy of Music din Londra.

După ce a descoperit diferențele uriașe între școala românească de arte și cea de peste hotare, Kira a vrut să îi ajute pe copiii români să descopere măcar puțin din universul din care ea face acum parte.

Așa că a adus la București profesori de la școli renumite din Marea Britanie, iar un juriu a selectat 11 adolescenți cu talent la pian.

“Familia mea a înlocuit o mașină mai veche cu un pian și atunci pot să studiez și acasă.

E nevoie de o îmbunătățire a instrumentelor din școli. Sunt școli în România în care ori sunt prea puține săli, ori sunt piane sau alte instrumente vechi.” – ne spune Ștefan, unul dintre participanții la programul Piano Star.

Ștefan are 14 ani și studiază pianul de la 7 ani. Acum este elev la Liceul de Muzică “Tudor Ciortea” din Brașov. Ca și în cazul lui, pentru cei mai mulți copii români, pianul e un privilegiu pe care nu mulți părinți și-l permit. Accesul la pianul școlii nu este suficient pentru a studia dacă vrei să faci performanță, iar să ai propriul pian acasă este un efort financiar considerabil.

Ștefan Rus, elev la Liceul de Muzică “Tudor Ciortea” din Brașov

Apoi, efortul trebuie susținut în toate demersurile. La fel cum spunea dirijorul Gabriel Bebeșelea într-un interviu pentru Cultura la dubă, pentru un muzician studiul peste hotare este o necesitate, astfel încât să își dezvolte cunoștințele, să aibă întâlniri cu maeștri din toată lumea și să își hrănească spiritul și mintea cu experiențe interculturale diverse.

Așa că nu e de mirare că toți tinerii pianiști cu care am stat de vorbă își doresc să plece și să studieze în țări occidentale.

„Mă văd având o carieră la pian ca solist, aș vrea să merg la Universitatea de Arte din Zurich, despre care am citit mai multe. Nu am nimic cu universitățile din România, dar văzând programele din afară, mi se pare că afară există mai multă deschidere.”, continuă Ștefan.

„La școala de muzică e bine, dar e foarte familiar deja și când am oportunitatea să lucrez cu alți profesori, ei pot să mă învețe tehnici noi, pe care să le aplic apoi la școala mea de zi cu zi. De mic mi-am dorit să fiu pianist concertist, chiar și să compun, o mai fac când am ocazia.” – spune Leonid, un alt tânăr pianist.

Leonid e în clasa a 9-a la Colegiul Național de Arte „Dinu Lipatti” din București și la 14 ani vorbește deja ca un om mare, extrem de matur, care știe foarte clar ce își dorește.

„Mi-aș dori să studiez și în alte țări, poate chiar la Conservator. Sunt școli mai dezvoltate în acest domeniu, pot întâlni maeștri, tot timpul e bine să ai noi experiențe.”

La Piano Star, cei 11 participanți nu au învățat doar tehnici de lucru, ci și informații prețioase despre prezența scenică sau marketarea ca artist, ceva ce lipsește cu desăvârșire din școlile de stat românești, ne spune Teodora, elevă în clasa a 9-a la Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă” din Iași.

Profesorul William Fong și participanții la Piano Star
Profesorul William Fong și participanții la Piano Star/ foto: Piano Star

„Aici învățăm să ne axăm mai mult pe actul scenic, despre cum ne putem prezenta noi. La noi în școli se axează strict pe partitură, dacă interpretăm corect sau nu. Nici nu avem timp de altceva.”

„Dacă nu ești capabil să te marketezi ca artist, va fi foarte greu. Te bazezi pe câștigarea concursurilor, care desigur sunt importante, dar un artist are și responsabilitatea de a se arăta pe sine publicului larg.

Artiștii trebuie să aibă și un simț antreprenorial, să debordeze de creativitate tot timpul. E, de fapt, valabil pentru orice profesie. Dacă ai impresia că tu stai și vin joburile la tine, nu o să vină.

Iar parte din educație este să îi înveți să facă asta. Noi la orele de comunicare vorbim despre partea de promovare a profesiei.” – spune profesorul William Fong, director muzical al proiectului Piano Star, profesor la Royal Academy of Music și sef catedră pian la Purcell School din Londra, școala specială de muzică pentru copii talentați.

Profesorul William Fong și unul dintre participanții la Piano Star/ foto: Piano Star

Ideea este întărită și de Kira Frolu, studentă în ultimul an la Royal Academy of Music din Londra:

„La Royal Academy ești foarte tare încurajat să îți descoperi drumul tău, să te diferențiezi de ceilalți. Îți ia ceva timp să realizezi că tu ca artist trebuie să exiști și în afara studiului, a examenelor, a concertelor.

În liceul de muzică din România există tendința să te pregătești pentru olimpiadele naționale, pentru concursuri și să fie aproape de perfecțiune.

Și ajungi să studiezi aceleași piese tot timpul, iar profesorul îți cere să le cânți perfect și te atenționează dacă nu o faci, fiindcă tocmai ai studiat piesele respective atât de mult.

Și ajungi să te concentrezi pe aceste 3-4 piese, care devin un fel de chin, nu mai e o plăcere să le cânți. Asta îți ia din bucuria de a cânta și de a explora piese noi.”

Kira Frolu, pianistă/ foto: facebook
Kira Frolu, pianistă/ foto: facebook

De altfel, muzica ar trebui să fie constant o bucurie pentru cei care o cântă sau pentru cei care o ascultă, indiferent de vârstă, mai spune profesorul Fong.

Acesta susține, de asemenea, că mai presus de învățarea din școli este accesul la muzică, atât pentru copii, cât și pentru părinți și că educația muzicală trebuie să înceapă, la modul ideal, în familie, indiferent de clasa socială:

“Educația muzicală a elevilor din școli generale nu ar trebui să fie atât de mecanică precum scrierea notelor muzicale, nu asta e important.”

“Copiii trebuie să intre în contact cu evenimente la care muzica pare distractivă. Iar noi trebuie să fim atenți cum le prezentăm muzica clasică, să doborâm acele bariere care spun că muzica clasică se adresează unei categorii restrânse de cunoscători.

De fapt, noi tot timpul ascultăm muzică clasică, în vreun fel sau altul. De exemplu reclamele de la tv folosesc bucăți de muzică clasică.

Sau filmele Disney, care folosesc muzica clasică și animații extraordinare în același timp.”

„În Germania, la grădiniță și la școala primară, avem o abordare foarte ludică a educației muzicale. E despre joacă, exerciții, sunete mai mult decât e despre scrierea notelor.”

Joachim Umlauf, directorul Goethe-Institut București

“Apoi accesul la școlile de muzică, unde pot studia un instrument, e foarte ieftin, e plătit de stat, de primărie. Așa copiii sunt atrași de o educație mai formală în muzică.” – povestește Joachim Umlauf, directorul Goethe-Institut București, partener al programului Piano Star.

După cursurile de la Piano Star, când profesorii se retrag, câțiva dintre tinerii participanți se înghesuie pe băncuța de la pian și cântă la 6 mâini. Se distrează cântând, ceea ce nu au ocazia să fac în timpul școlii, ne spun chiar ei.

Trei participanți la Piano Star/ foto: Cultura la dubă
Trei participanți la Piano Star/ foto: Cultura la dubă

Ca ei au fost în trecut mulți muzicieni români acum celebri. Șansa lor au fost bursele de studiu peste hotare și masterclass-uri la care au întâlnit profesori renumiți.

România se contruntă, de altfel, cu un adevărat exod al muzicienilor, fie instrumentiști de orchestră, fie soliști sau dirijori, fiindcă și în școlile românești de artă, așa cum se întâmplă în mai toate domeniile, țara noastră refuză să modernizeze.

Iar de multe ori, deși vor să ofere tinerilor români ce au învățat ei în străinătate, artiștii români consacrați sunt refuzați de conducerile școlilor de stat, pe motiv că nu sunt ore sau săli disponibile.

Și ajung să îți canalizeze energia către inițiative private, care oferă tinerilor perspective noi și bucuria descoperirii lor.


Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

2 thoughts on ““Copiii trebuie să intre în contact cu evenimente la care muzica pare distractivă” – William Fong, profesor la Royal Academy of Music”

  1. Pingback: “Copiii trebuie să intre în contact cu evenimente la care muzica pare distractivă” – William Fong, profesor la Royal Academy of Music – Info Ciorogarla

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *