Skip to content

Prietenia creatoare dintre Brâncuși și compozitorul Erik Satie

Brâncuși îl numea pe Satie – Socrate, iar Satie, pe mai tânărul său prieten sculptor – Platon.

Vă recomandăm să citiți acest articol în timp ce ascultați Gymnopedies, de Erik Satie. 

Constantin Brâncuși și Erik Satie s-au cunoscut la Paris în anul 1910.

Brâncuși avea pe atunci 34 de ani și deja era cunoscut în cercul artiștilor stabiliți în Franța. Expusese în 1906  la Société Nationale des Beaux-Arts și la Salon d’Automne din Paris și era prieten cu Modigliani, Marchel Duchamp sau cu Apollinaire.

Satie, compozitor și pianist francez, avea 44 de ani și era considerat un influent artist al avangardei parziene, după ce devenise cunoscut datorita lucrărilor sale – Gymnopedies, din 1887.

Erik Satie

Chiar dacă erau firi complet diferite, spun istoricii, cei doi au găsit un limbaj artistic comun și o apropiere umană de care s-au bucurat până la moartea lui Satie, în 1925.

Se pare că sculptura în lemn “Socrate”, realizată de Brâncuși în anul 1922 și deținută în prezent de MoMA (The Museum of Modern Art din New York) este o formă de recunoștință pentru prietenul său, Erik Satie, pe care il numea Socrate, datorită înțelepciunii sale.

Sculptura Socrate
sursa: MoMA

Cei doi își petreceau mult timp împreună, în special în atelierul lui Brâncuși din Rue de Montparnasse și împărtășeau o pasiune comună pentru muzică. De altfel, criticii consemnează ca muzica lui Satie ar fi fost influențată și de muzica populara românească, pe care ar fi ascultat-o la un eveniment din Paris.

Brâncuși avea și el o puternică legătură cu muzica. În timpul studiilor la București, a Facultatea de Arte Frumoase, a cântat în corul Bisericii Mavrogheni, iar în atelierul din Paris a construit două viori la care cânta muzica românească. Era prieten și cu folcloristul roman, Constantin Brăiloiu, care îi ducea la Paris discuri cu muzică românească. Brâncuși ar fi avut, în total, o colecție de peste 2000 de vinyl-uri. Nu era, însă, un fan al muzicii simfonice și se pare că Satie a fost singurul compozitor care a reușit să ajungă la sufletul sculptorului român, prin muzica sa.

Cert este că prietenia dintre cei doi a dat naștere unei colaborări de success în lumea dansului parizian, considerată a fi un pas important către dansul contemporan. Este vorba despre un spectacol de balet, pe muzica Gymnopediilor lui Satie, cu dansatoarea Lizica Codreanu, în rol principal.

Costumele Lizicăi, o apropiată a lui Brâncuși, au fost create chiar de sculptorul român, fiind evidentă amprenta acestuia, prin formele geometrice ale rochiilor.

Lizica Codranu, fotografiată de Constantin Brâncuși
Lizica Codranu, fotografiată de Constantin Brâncuși
sursa foto: christies.com

Fotografia de mai sus a fost realizată de Constantin Brâncuși în anul 1922, în atelierul său din Paris, iar anul trecut, valoarea sa era estimată de celebra casă de licitații Christie’s la 50.000 de euro.


Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

1 thought on “Prietenia creatoare dintre Brâncuși și compozitorul Erik Satie”

Comments are closed.