Skip to content

“Tinerii din întreaga lume ar avea un motiv în plus să descopere România prin intermediul tuturor festivalurilor.” – Edy Chereji, director de comunicare Untold & Neversea

foto: Untold

Anul acesta, festivalurile de muzică, teatru sau film vor reveni la normalitate după 2 ani de restricții impuse de pandemie.

Imaginea României a început să fie asociată din ce în ce mai mult cu marile evenimente culturale sau de entertainment, precum TIFF, Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, Festivalul Internațional George Enescu, Untold, Electric Castle sau Jazz in the Park, iar acestea fie reușesc să determine românii să își petreacă vacanța în țară, fie atrag zeci de mii de turiști străini.

Iar efectele se văd în multe alte industrii, nu doar în sectorul cultural. Un festival înseamnă beneficii pentru hoteluri, pensiuni și apartamente închiriate, pentru terase și restaurante sau transport.

Cât de mult au înțeles autoritățile importanța acestor evenimente, este greu de spus. Pe de o parte, unele dintre ele sunt susținute din bugete locale sau din bugetul Ministerului Culturii, pe de altă parte, au fost complet ignorate în pandemie, fiind etichetate drept neesențiale. Deși a fost promis, un ajutor de stat pentru sectorul cultural nu a venit atunci când evenimentele au fost interzise.

Până în pandemie, Untold a fost festivalul care a reușit să atragă cei mai mulți participanți, stabilind un record de aproape 100.000 de participanți într-o zi. Untold se desfășoară la Cluj, un oraș în care aproape toată vara au loc evenimente culturale și de entertainment, după ce primăria a realizat că acestea sunt niște mijloace care aduc profit bugetului local.

Ca să înțelegem mai bine cum a evoluat Untold de-a lungul timpului, cum a supraviețuit în pandemie și care e rolul festivalurilor în promovarea României, am stat de vorbă cu Edy Chereji, directorul de comunicare Untold și Neversea.

***

Este prima dată în pandemie când s-au ridicat toate restricțiile, cum vă pregătiți pentru ediția Untold de anul acesta, dată fiind această revenire la normalitate?

E o bucurie mare că suntem într-o situație atât de mult așteptată, aceea de a face festivalurile fără restricții.

E adevărat, încă din 2021 am făcut o ediție care a însemnat o oarecare speranță și a fost printre puținele festivaluri din întreaga lume care s-au întâmplat în 2021. E adevărat și că a fost poate cea mai emoționantă ediție de până acum, oamenii chiar au fost dornici să se revadă, am văzut cei mai mulți oameni plângând atunci când intrau în festival.

Ne vor rămâne pentru totdeauna în minte acele momente, dar sperăm să nu mai avem parte de asemenea situații. În acest an, pentru că nu mai sunt restricții, ne așteptăm să depășim recordurile pe care le-am stabilit în 2019.

foto: Untold

Cam la ce cifră de participanți vă așteptați?

Pentru Untold în 2019 am avut un vârf de 98.000 de participanți pe zi, iar pentru Neversea undeva la 75.000 de participanți pe zi și sperăm ca în acest an să depășim aceste cifre.

Mai aveți, totuși, un plan B, în caz că reapar restricții?

Un plan B exista încă de la începutul anului și pe atunci estimam că în 2022 cel mai rău scenariu ar fi fost scenariul din 2021, adică festivalul să aibă loc cu o limitare de până la 75.000 de oameni și cu eventuale restricții, cum ar fi accesul doar pt persoane vaccinate, testate sau trecute prin boală.

Cum ați reușit să rezistați financiar în acești 2 ani?

Greu, cu credite la bancă, cu susținere din partea fanilor, care și-au lăsat abonamentele cumpărate în 2020, iar asta ne-a permis nouă să ducem mai departe contractele pe care le aveam cu artiști, cu furnizori.

Noi suntem o verigă dintre cele mai importante ale lanțului cultural, ne-am dorit să susținem companiile și oamenii care sunt în lanț sub noi și aveau nevoie de contractele cu organizatorii de evenimente și atunci faptul că oamenii au ales să lase acei bani către noi, ne-a permis și nouă să lăsăm mai departe angajamentele pe care le aveam luate.

80% dintre furnizori trăiau din evenimentele live, lor dacă le tăiam orice sursă de venit, rămâneau fără nicio posibilitate.

Iar noi am mai supraviețuit și datorită altor proiecte, cum ar fi plaja Neversea Beach, pe care am deschis-o în 2020, apoi am avut câteva producții tv.

Neversea Beach/ foto: Paul Alexe
Neversea Beach/ foto: Paul Alexe

Văd că nu precizezi nimic despre stat. Până la urmă ați primit vreun sprijin de la stat în ultimii 2 ani?

Păi aș fi precizat dacă ar fi existat vreun sprijin pentru sectorul cultural. Dar nu vreau să fiu incorect, am aplicat și noi, la fel ca toate companiile, la primele măsuri, acelea pentru ajutorul de șomaj. Acelea au acoperit cam 2-3% din nevoi.

Noi cu toții am sperat că vom primi ajutor printr-o schemă pentru sectorul cultural, așa cum s-au organizat scheme și pentru alte industrii și așa cum ni s-a promis. Din păcate, acea schemă a rămas doar o promisiune.

Există acum, în 2022, o variantă finală publicată de Ministerul Culturii. Crezi că poate deveni realitate?

Ce să zic…speranța moare ultima. (râde)

Dar, un lucru foarte important este că noi am încercat să ne facem treaba cu sau fără ajutorul statului. Dacă am fi stat cu mâna întinsă către stat, probabil nu am fi făcut festivalul în 2021, nu am fi găsit resurse să continuăm și în 2022.

Doar că e trist că e vorba de un drept al nostru. Și noi am contribuit la PIB în fiecare an, nu avem nicio vină că ne-am ales niște meserii pe care autoritățile le-au considerat în pandemie ca fiind neesențiale.

foto: Untold

Nu e vina noastră. Și atunci, dacă cineva a decis că anumite joburi sunt neesențiale, treaba asta trebuia să vină la pachet și cu un set de măsuri.

Cu atât mai mult cu cât alte țări europene au avut numeroase mecanisme gândite pentru sectorul cultural.

După toată experiența asta, tu cum îți explici lipsa de interes a autorităților centrale?

Cred că e o problemă mai veche, pe care noi am resimțit-o și înaintea pandemiei, cu privire la a înțelege efectiv rolul pe care îl putem juca noi în promovarea țării, rolul nostru de a aduce turiști străini, care la rândul lor recomandă România, cheltuie bani aici.

Noi am încercat ani la rând să explicăm Ministerului Turismului, al Economiei, oamenii de acolo nu au înțeles neapărat cum putem fi folosiți ca un cârlig pentru străini.

Ne mândrim cu zonele frumoase pe care le avem, Săpânța, Bucovina, Marea Neagră, Castelul Bran, dar în același timp cred că tinerii din întreaga lume ar avea un motiv în plus să descopere România prin intermediul tuturor festivalurilor și cred că avem o plajă destul de ofertantă de evenimente.

Din iunie până la final de septembrie sunt o mulțime de festivaluri și efectiv România ar putea promova o stagiune a festivalurilor.

Doar autoritățile nu au înțeles cum am putea fi noi folosiți. Am încercat să ne prezentăm propunerile și abia anul acesta, în 2022, am simțit că există o deschidere mai mare la Ministerul Turismului și am înțeles că există inclusiv o direcție strategică asumată, cu privire la turismul de entertainment.

untold
foto: Untold

Vorbind puțin despre direcția artistică a festivalului, sunt curioasă cum a evoluat de-a lungul anilor și cum va arăta anul acesta? Am observat că majoritatea festivalurilor au lineup-uri din ce în ce mai diverse, cu diferite genuri muzicale.

Noi am îmbrățisat ideea genurilor multiple încă de la a doua ediție, am avut un mix între muzica electronică și pop-rock. Am avut și artiști de hip-hop, rock și numele au fost foarte diverse: The Prodigy, Robbie Williams, Jason Derulo, The Script, Black Eyed Peas, am încercat să oferim un spectru cât mai larg, comercial. Pentru că și Untold și Neversea sunt festivaluri care se adresează unui public numeros, mainstream, comercial.

În același timp, am încercat să testăm și să avem elemente noi, unele chiar surprinzătoare. Cum a fost scena Nostalgia, care nu s-ar fi adresat în mod normal publicului festivalului, de până în 30 de ani, dar uite că în festival găsești și categoria 30-35 de ani și o scenă de tip Nostalgia a prins foarte bine.

Edy Chereji, director de comunicare Untold & Neversea/ foto: arhiva personală
Edy Chereji, director de comunicare Untold & Neversea/ foto: arhiva personală

În ceea ce privește lineup-ul de anul acesta, cele mai importante nume sunt deja anunțate sau urmează să mai anunțați vreun nume mare?

Urmează să mai anunțăm și pe Untold și pe Neversea. Pe Untold ne dorim să avem și anul acesta un nume consistent de pop sau pop-rock.

Veți continua și celebrele campanii de CSR, Blood Network și Bac de 10?

Bineînțeles, sunt în pregătire campaniile.

La Blood Network vom adăuga cel puțin un oraș. Campania a început în 2015 cu 5 orașe și a ajuns în 2021 cu 12 orașe, iar anul acesta vom avea cel puțin 13 orașe.

Bac de 10 continuă, așa că elevii care iau 10 la bac vin gratuit la Untold și Neversea.

În ceea privește locurile de cazare în Cluj, ce soluții ați găsit pentru a primi 90.000 de oameni la festival?

Ca în fiecare an, orașul Cluj poate găzdui un număr atât de mare de participanți. Bineînețeles că și hotelurile și pensiunile de lângă Cluj, din Turda, Dej, sunt ocupate, dar există și altfel de soluții în oraș.

O primă variantă ar fi cazările în căminele studențești, acolo sunt câteva mii de locuri.

Apoi mai există platforma Adoptă un Untoldist, care funcționează independent de noi, făcută de niște oameni binevoitori, care au replicat un sistem de Airbnb pentru Cluj, ce presupune locuri gratuite sau locuri la prețuri modice în casele oamenilor.

Știu că pregătiți un festival și pentru Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023. La ce să ne așteptăm?

Timișoara Capitala Culturală Europeană
Timișoara va fi Capitala Europeană a Culturii în 2023

Da, vrem în 2023 să avem un prim proiect la Timișoara. Le-am propus un festival care să completeze genurile muzicale pe care le-am atins până acum, vom încerca să mergem mai mult în zona de live-uri, să fie o localizare în natură, de aceea am explorat împreună cu autoritățile locale și parcuri din oraș, dar și locuri de la marginea orașului.

Există această dorință a noastră de a contribui la dezvoltarea unui parc care să fie o destinație pentru toți timișorenii, iar acolo să fie și casa festivalului nostru.

Ar trebui ca în a doua jumătate a acestui an să venim către public cu conceptul clar al acestui festival.

Voi aveți aceeași echipă pentru toate aceste festivaluri? Cum faceți față organizării?

Avem o echipă constantă, acum suntem undeva la 100 de oameni, dar la început am fost 20-30.

Niciodata nu sunt suficienți oameni pentru câte idei avem, de aceea tot timpul suntem deschiși să atragem colegi noi.

Edy Chereji, director de comunicare Untold & Neversea/ foto: arhiva personală
Edy Chereji, director de comunicare Untold & Neversea/ foto: arhiva personală

Pe undeva, una dintre cele mai mari provocări ale noastre de-a lungul timpului a fost să reușim să creștem suficient de repede și în privința echipei și să atragem oameni care să creadă în visul nostru, în același ritm în care se nasc ideile noastre. Există riscul să vrem să facem foarte multe proiecte și să nu avem resursele umane necesare. Noi nu stăm rău la capitolul idei, dar trebuie să le așezăm corect pe foaie, în funcție de prioritate.


Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *