Vineri începe American Independent Film Festival la București

American Independent Film Festival, singurul festival care aduce în România arta cinematografică independentă americană, realizată în afara marilor studiouri, va avea loc între 15 și 21 aprilie, la Cinema Elvire Popesco și Cinema Muzeul Țăranului din București.

Ediția de anul acesta are loc în parteneriat cu festivalul omonim din Kiev, anulat din cauza războiului, iar încasările vor merge către refugiații ucraineni și către salvarea animalelor de companie din Ucraina.

În programul AIFF București vor fi incluse filme din selecția festivalului ucrainian: filmul C’mon C’mon precum și o serie de documentare ucrainene grupate sub titlul AIFF Kyiv Indie Lab.

C’mon C’mon, cu Joaquin Phoenix în rol principal, este unul dintre cele mai așteptate filme ale anului. Actorul joacă rolul unui jurnalist care călătorește prin țară pentru un nou proiect alături de tânărul său nepot.

„Acest film profund onest despre copii într-o lume a adulților este condus cu extrem de multă grijă” (The Guardian) și „te va lăsa cu un strop de speranță în plus” (The Nev York Times) la finalul proiecției. Joaquin Pheonix a fost prezent personal la prima ediție a AIFF București, la invitația regizorului Cristian Mungiu, cel care a fondat festivalul.

Anul acesta, festivalul va include și documentarul MAIDAN, realizat de Sergei Loznitsa, despre lupta pentru libertate a poporului său.

Iată și alte categorii sau filme incluse în programul festivalului:

INDIE LAB este un laborator de film pentru artiștii tineri ucraineni care lucrează la primul sau al doilea proiect de film documentar. În timpul sesiunilor ce durează două săptămâni, participanți din diferite regiuni ale Ucrainei lucrează și editează scurtmetrajul lor. În ciuda faptului că pentru unii participanți este prima lor experiență în regie și montaj, munca lor în cadrul laboratorului a rezultat în crearea a 10 scurtmetraje documentare în fiecare an, cu sprijinul unor regizori din Ucraina și Statele Unite ale Americii. În cadrul programului spectatorii de la București vor putea vedea următoarele documentare de scurtmetraj: FOMO, BIRTHMARK, IN THE FIELDS, DIARY 1937, THE WONDERFUL YEARS și SAVE ME DOCTOR.

O combinaţie neaşteptată de film profund personal şi de documentar experimental, THE CATHEDRAL, în regia lui Ricky D’Ambrose, recompensat recent cu prestigiosul premiu al presei străine de la Hollywood, este povestea meditativă, impresionistă, a unui copil singur la părinţi ce observă ascensiunea şi decăderea familiei sale americane pe parcursul a două decenii.

„The Cathedral”, spune Vox, „este un film ca o cutie de bijuterii aparent modestă, însă cu un conţinut uimitor, plină de imagini care formează amintirile personajului principal, Jesse (interpretat de diverși actori în copilărie și tinerețe)”, în timp ce site-ul Roger Ebert subliniază că „D’Ambrose are în mod clar o voce regizorală încrezătoare şi reuşeşte să creeze o dramă de familie care se desfăşoară în faţa ochilor noştri aproape ca o amintire”.

În DOWN WITH THE KING (regia Diego Ongaro), film care a luat Marele Premiu Special al Festivalului de la Deauville, starul rap Money Merc este trimis de Paul, managerul său, într-o casă rurală din Berkshires pentru a se concentra la următorul album. Dezamăgit de cariera sa de rap și de ceea ce înseamnă faima modernă, Merc nu are niciun chef să scrie sau să înregistreze muzică.

În schimb, își petrece cea mai mare parte a timpului la ferma vecinului său învățând despre agricultură și bucurându-se de simplitatea vieții la țară. După ce Merc își anunță brusc retragerea de pe Twitter, Paul îşi propune să-l atragă înapoi în industria muzicală.

Multi-premiatul scriitor/regizor Justin Chon este autorul lui BLUE BAYOU, o poveste emoționantă și extrem de actuală despre o familie unică americană care luptă pentru viitorul său. Antonio LeBlanc (Chon), un coreean adoptat, crescut într-un orășel din Bayou, Louisiana, este căsătorit cu Kathy (interpretat de cunoscuta actriță Alicia Vikander, premiată cu Oscar în 2016), iubirea vieții sale și este tată vitreg pentru Jessie. În timp ce încearcă să le asigure o viaţă mai bună celor dragi, el trebuie să se confrunte cu fantomele trecutului atunci când descoperă că ar putea fi deportat din singura țară pe care a numit-o vreodată „acasă”.

Despre această peliculă, selecţionată în secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes din 2021, RealTalk.inc spune că ar fi „musai de văzut. Este o perspectivă extrem de bine ancorată în realitate asupra stării actuale a sistemului de imigrație din această țară”. „Ceea ce Blue Bayou reuşeşte superb în momentele sale subtile este să ilustreze că a fi asiatic nu e o identitate unică, ci o vastă tapiţerie de culturi diferite” au scris cei de la The Playlist.

I WAS A SIMPLE MAN (regizat de Christopher Makoto Yogi) spune istoria chintesenţială a unui om confruntat cu propria-i mortalitate, a cărei abordare înșelător de simplă ne aduce recompense bogate şi melancolice. Criticii americani au jubilat, considerându-l „un portret crepuscular, tulburător, al unui patriarh bătrân şi bolnav” (LA Times) sau „o vrajă de 100 de minute de frumuseţe şi melancolie, în aceeaşi măsură intimă şi grandioasă” (Roger Ebert).

Pentru că descrie experienţa de refugiat cu ajutorul unei animaţii vii, FLEE (semnat de Jonas Poher Rasmussen) forţează graniţele documentarului ca să ne prezinte o călătorie către autodescoperire. Motivul pentru care a fost nominalizat la premiile Oscar pentru „cel mai bun documentar” este, potrivit publicaţiei Sydney Morning Herald, faptul că izbuteşte o realizare remarcabilă: „abordează un subiect dificil şi-l spune într-o manieră foarte captivantă”. „Uneori, un film este atât de puternic, încât te trezeşti spunându-le tuturor să se ducă să-l vadă. E exact ce am simţit să fac după proiecţia cu Flee”, scrie şi Jerusalem Post.

De prea multe ori, cinema-ul devine sinonim cu marele spectacol, cu blockbusterele lucioase şi zgomotoase, cu maşinile de făcut bani pentru marele public. Se uită des că filmul de public nu e doar maximalist şi bombastic, ci şi intimist şi profund, atunci când vorbeşte despre teme cu care rezonăm cu toţii. Ce altceva este E.T. EXTRATERESTRUL, capodoperă care împlineşte anul acesta 40 de ani, decât o mică mare poveste despre un băieţel și prietenul său ciudat dintr-o altă lume? Însă fără mitica creatură extraterestră scornită de Steven Spielberg, lumea ar fi fost puţin mai tristă şi mai cinică.

În mijlocul unei realităţi atât de zbuciumate, American Independent Film Festival .6 vă invită la o pauză de inocenţă: vom redescoperi împreună cât de importantă e prietenia şi acceptarea diferenţelor. E.T, care a încapsulat magia cinematografică pentru generaţii întregi, merită văzut şi revăzut, pentru că de fiecare dată e ca şi cum l-am privi pentru prima oară: brusc, suntem din nou mici, în faţa ecranului, încercând, cu maturitate, să ne reţinem lacrimile, până când zărim una şi în ochii părinţilor.

De-a lungul timpului, pelicula şi-a păstrat intact acel sentiment pur de mirare, dar şi puterea imaginației și sinceritatea răvăşitoare. O fabulă fantastică despre durerea creşterii şi a deciziei de a renunţa la ce iubeşti, filmul lui Spielberg este la fel de marcant astăzi, ca şi acum patru decenii, pentru că vorbeşte despre ceea ce pierdem cu toţii: candoarea copilăriei.

Biletele la AIFF sunt disponibile în rețeaua Eventbook.

Toate încasările ce revin organizatorilor din vânzarea biletelor pentru AIFF.6 vor fi donate Asociației Save the Dogs and Other Animals condusă de Sara Turetta. Asociația este primul ONG de acest fel din sectorul protecției animalelor în România și este implicată activ în sprijinirea familiilor de refugiați ucraineni care trec în România prin punctul de frontieră Isaccea.

Pe lângă strânsa cooperare cu ONG-urile locale pentru a-i primi pe refugiați și a asigura proviziile de primă necesitate, asociația îi ajută să găsească cazare care să permită ca aceștia să fie însoțiți de animalele de companie, oferind hrană pentru acestea, provizii și logistică de transport.

Către Asociația Expert Forum condusă de Sorin Ioniță vor merge fondurile obținute în urma Warm up-ului pe care AIFF îl organizează între 16-17 aprilie la Cinema Victoria din Cluj-Napoca. Organizaţia este implicată în sprijinirea locuitorilor din zonele Odesa şi Cernăuți, organizând transportul unor ajutoare adunate prin contribuții benevole către locuitorii aflați în nevoie din localitățile vecine României.

Toate detaliile despre cele două organizații, despre cum puteți dona direct, dar și despre programul AIFF.6 și bilete sunt disponibile pe filmedefestival.ro.




Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *