foto: spectacolul Tosca, ONRI, 2018, regia: Ognian Draganoff
Cultura la dubă a intrat în posesia Raportului Corpului de Control, trimis de ministrul Culturii la Opera Națională din Iași pentru a doua oară, în octombrie 2020, după protestele artiștilor care au avut loc la acea vreme.
Publicăm mai jos, în premieră, rezultatele anchetei care scoate la iveală mai multe nereguli privind evaluările angajaților, precum și daune financiare pe care instituția trebuie să le achite, din bani publici, în urma numeroaselor procese pierdute.
Context
În septembrie 2020, mai mulți angajați ai Operei Naționale din Iași începeau o serie de proteste pe scările instituției, iar acestea se încheiau la sediul Ministerului Culturii din București.
Reprezentanți ai sindicatului ARTIS Moldova îi cereau ministrului Bogdan Gheorghiu să intervină în conflictul deschis cu managerul operei, Beatrice Rancea. Aceștia invocau mai multe abuzuri ale conducerii, printre care și demiterea balerinului Vlad Mărculescu, una dintre cele mai critice voci la adresa managerului Beatrice Rancea.
Bogdan Gheorghiu decidea atunci să trimită din nou Corpul de Control la Iași și să investigheze dacă spusele angajaților sunt adevărate.
Asta după ce primul raport al Corpului de Control, început în februarie 2020 și terminat în mai 2020, fusese trimis de Ministerul Culturii la Parchetul de pe lângă Judecătoria Iași și către Curtea de Conturi a României, fiindcă au fost găsite mai multe probleme privind actele și contabilitatea instituției.
Beatrice Rancea este directorul Operei Naționale Iași din anul 2011, cu o perioadă de pauză, între mai 2016 și decembrie 2017, când a mers interimar la Opera Națională București, iar în locul său, la Iași, interimatul a fost asigurat de Cosmin Marcovici, un tenor ieșean, fost lider de sindicat, implicat în celebrul scandal de xenofobie, de la Opera din București, din 2016, care s-a lăsat cu demiterea ministrului Culturii, Vlad Alexandrescu, plecarea balerinei Alina Cojocaru și a coregrafului și directorului artistic, Johan Kobborg, precum și a mai multor balerini străini și români.
Noul raport vizează acum atât mandatul lui Beatrice Rancea, cât și interimatul asigurat de Cosmin Marcovici.
Raportul Corpului de Control, octombrie 2020 – martie 2021
Conform raportului, în perioada 2012-2020, Opera Națională din Iași este obligată de instanțele de judecată să achite aproximativ 175.000 de euro daune de judecată cu foști sau actuali angajați, în procese cu decizii definitive și irevocabile.
În prezent, mai există 60 de cauze de judecată în care este implicată instituția, dintre care 22 de dosare au ca obiect anularea desfacerii contractului de muncă și cereri de reintegrare în muncă.
Dincolo de procesele care afectează bugetul instituției, raportul se concentrează pe evaluările angajaților și pe modul în care acestea au fost făcute.
În mod normal, angajații ar trebui să fie evaluați după un an de lucru, în prima lună a anului următor. Însă, la Opera din Iași datele prevăzute de lege nu au fost respectate.
În data de 8 aprilie 2020, conducerea instituției a schimbat în acte Procedura Operațională privind evaluarea performanțelor profesionale de la nivelul Operei Naționale Iași, însă comisia Corpului de Control menționează în raport că “o procedură operațională trebuie să respecte prevederile normativelor în vigoare, respectiv prevederile OMCIN nr. 2093/ 15.02.2018, nu să le modifice.”
O altă problemă constatată de către comisia de anchetă este că nu au fost evaluați toți angajații, ci doar unii dintre ei.
Mai mult, în unele cazuri, evaluările erau semnate de către o persoană necalificată pentru această atribuție.
Fișele de evaluare erau neconforme și din punct de vedere administrativ, fiindcă ele nu erau, de fapt, înregistate oficial. “Niciuna dintre fișele de evaluare a performanțelor profesionale nu are un număr de înregistrare de la instituția emitentă, respectiv Opera Națională din Iași”, se arată în raport, fiind astfel nerespectată Legea privind Arhivele Naționale.
În plus, ele nu au fost semnate de către persoanele evaluate, prin urmare nu se știe dacă angajații aveau sau nu cunoștiință de acele evaluări.
Iar problemele constatate nu se referă doar la mandatul lui Beatrice Rancea, ci și la perioada interimatului lui Cosmin Marcovici.
“Fișele de evaluare realizate în anul 2018 pentru perioada 01.01.2017 – 31.12.2017 sunt în număr foarte mic. Pentru această perioadă nu a fost respectat termenul de maxim 15 zile calendaristice de la intervenirea modificării raportului de muncă, în cazul evaluărilor care trebuia să fie realizate de către managerul interimar. Mare parte din aceste evaluări nu au fost realizate.”, se arată în raport.
Cosmin Marcovici a ajuns manager interimar la ONRI după ce a fost una dintre cele mai puternice voci împotriva “străinilor” de la Opera Națională București, în 2016. La vremea aceea, Marcovici semna, ca șef al sindicatului Operei din Iași, un comunicat de presă din care reieșea și următorul fragment:
”Suntem stupefiaţi de ceea ce se întâmplă la ONB, iar această «ciumă», din păcate, se poate extinde”.
În același comunicat, Cosmin Marcovici milita pentru vorbirea limbii române și pentru “păstrarea identității spirituale” a României.
După perioada petrecută ca manager interimar la Opera Națională Română din Iași, Cosmin Marcovici a fost acuzat că ar fi hărțuit sexuală o minoră de 17 ani, din Corul Juniorii Operei, chiar în vremea în care era director, conform Reporteris.ro.
Presa centrală a preluat subiectul în momentul în care Cosmin Marcovici a fost promovat în funcția de secretar de stat în Ministerul Culturii, chiar la începutul mandatului lui Bogdan Gheorghiu.
La vremea respectivă, Bogdan Gheorghiu comenta subiectul astfel:
”Subiectul nu este unul neapărat nou. Este un subiect rostogolit de ceva vreme, dar până în momentul de faţă nu avem date oficiale care să confirme aceste acuze vehiculate în presa ieşeană şi cea naţională.
Domnul Marcovici este un secretar de stat asumat de PMP în baza protocolului politic încheiat cu PNL. A fost recomandat de filiala PMP Iaşi, dânşii probabil că au făcut verificările de rigoare înainte de a-l recomanda.
În cazul în care s-ar demonstra că aceste lucruri sunt adevărate, deşi nu văd ce s-ar mai putea demonstra astăzi, după 4 ani. Procedural, premierul numeşte secretarii de stat şi tot premierul îi retrage. Ministrul poate doar să facă recomandări”, a declarat Bogdan Gheorghiu pentru Antena 3.
Iar Cosmin Marcovici susținea că “nu s-a întâmplat nimic în afara limitelor normale de colaborare”.
Ulterior, presupusul dosar penal deschis a dispărut brusc, iar tânăra pe care ar fi hărțuit-o Marcovici ne-a transmis că nu mai vrea să aibă nimic de-a face cu acest subiect.
Cosmin Marcovici figurează în continuare, pe site-ul Ministerului Culturii, ca secretar de stat.
În urmă cu 17 ani, Cosmin Marcovici a fost decorat de președintele Ion Iliescu cu Medalia Meritul Cultural pentru întreaga activitate, pentru dăruirea și talentul interpretativ pus in slujba artei scenice și a spectacolului.
De cealaltă parte, Beatrice Rancea nu este anchetată doar pentru activitatea de la Iași, ci și pentru activitatea din perioada interimatului de la București. În ambele cazuri, procurorii DIICOT ar fi găsit mai multe nereguli financiare.
În ceea ce privește relația cu angajații de la Iași, conform raportului Corpului de Control,
“Numărul persoanelor concediate în cei 9 ani de mandat ai doamnei Beatrice Rancea, conform datelor puse la dispoziția comisiei de control, de către reprezentanții instituției a fost de 7 persoane, una dintre acestea fiind concediată o dată pentru necorespundere profesională și, imediat după, pe criterii profesionale”.
Ministrul Bogdan Gheorghiu a suspendat-o din funcție pe Beatrice Rancea miercuri, după ce aceasta a fost pusă sub control judiciar, devenind incompatibilă cu exercitarea postului de conducere a unei instituții publice.
În locul său, Bogdan Gheorghiu l-a numit manager interimar pe Daniel Șandru, consilier județean PNL în Iași. Acesta este politolog și predă la Universitatea “Petru Andrei” din Iași.
El a fost secretar de stat și coordonator al Departamentului Centenar în subordinea Cancelariei Prim-ministrului Guvernului României (2016-2017) și fost director al revistei de cultură „Timpul”, fondată în 1876 (2014-2017).
Mandatul lui Beatrice Rancea ar trebui să se încheie, conform contractului său, în 2024.
Între timp, Ministerul Culturii nu poate asigura decât un interimat. Atât timp cât nu există o decizie judecătorească definitivă în cazul Rancea, nu este posibilă organizarea unui concurs public pentru ocuparea postului de manager al Operei Naționale Române din Iași.
De asta are nevoie opera, de un polit-olog 😉