Skip to content

Radu Rus, omul din spatele producției Untold: “Ne confruntăm cu un exod al tehnicienilor din industria muzicală.”

Festivalul de muzică Untold începe mâine la Cluj, după un an de pauză, impus de pandemie. Timp de aproape o lună, echipa de producție a lucrat la construcția decorului, a scenelor și a barurilor, iar după festival urmează alte săptămâni de muncă, pentru demontarea structurilor.

Untold așteaptă până la 75.000 de participanți pe seară. Pentru a înțelege mai bine ce stă în spatele unui astfel de eveniment gigant, am stat de vorbă cu omul care coordonează departamentul de producție al Untold, Radu Rus.

“Oamenii care lucrează la producție nu prea apucă să se distreze în timpul festivalului, merg să doarmă pentru a-și încărca bateriile, să se apuce apoi de demontat. Noi ne luăm satisfacția din faptul că vedem apoi poze și ne dăm seama că noi am construit asta.”

Radu Rus este Head of Production la Untold și timp de 3 săptămâni s-a aflat zi de zi pe Cluj Arena, locul principal de desfășurare a festivalui. Radu coordonează tot ceea ce ține de montarea scenelor, organizarea standurilor furnizorilor sau acces.

Radu Rus, Head of Production Untold/ foto: arhiva personală

Alături de el, alți 11 oameni fac parte din echipa permanentă de producție, dar mulți alții li se alătură atunci când se apropie data evenimentului.

“Noi am reușit din 2019 să ne formăm o echipă internă de producție, 12 oameni care se ocupă pe tot parcursul anului de organizarea festivalului. Pe lângă cei 12, avem contractați undeva la 120 de furnizori externi și de aici variază numărul de persoane implicate.

În momentul de vârf, avem 1000-1500 de persoane implicate în perimetrul festivalului.

În mod normal, începem producția cam cu 3 săptămâni înainte, avem 4 zile de festival, apoi 10-12 zile de demontat. Apoi, încă o lună ne sortăm și curățăm echipamentele.”

Printre colaboratori se numără și mulți străini, care implementează la Cluj cele mai noi standarde tehnice.

“Pe zona de scenă principală, calculele structurale sunt făcute de o firmă din Olanda, producătorul general al scenei principale e un olandez stabilit în România, o mare parte din echipamente sunt din afara țării – Olanda, Belgia, Polonia sau Germania. Și facem asta pentru că piața din Europa are mai multe evenimente, iar furnizorii au echipamente de ultimă generație. Ca festival, ne dorim să fim în topul celor mai bune evenimente din Europa și să avem cele mai bune servicii.

Și noi avem nevoie de cursuri pentru a ne pune la punct cu noutățile din domeniul tehnologic. Chiar dacă sunt colegi care au absolvit Construcții Civile acum 10 ani, între timp au apărut alte modalități prin care se pot face aceste construcții.

Pe fiecare speță tehnică există lucruri pe care nu le știm, din păcate, fie de scene, ecrane, sunet, mixerele artiștilor. Și trebuie să ne punem la punct cu ele. Cele mai multe le înveți din experiență, dar avem deschidere și din partea furnizorilor, ne primesc la ei, ne arată ce e de făcut pentru anul în curs, ne explică funcționarea lor.”

Din păcate, criza din domeniul cultural, apărută în anul pandemiei, a afectat profund industria de evenimente. În lipsa unui sprijin real din partea statului român, mulți tehnicieni au plecat din România.

“Tehnicienii români din industria de evenimente au suferit foarte mult în pandemie, în schimb furnizorii mai mari de utilaje s-au reorientat către alte piețe, de exemplu spre construcții.

Din păcate, nu am văzut o susținere din partea guvernului la nivelul la care trebuia să fie. Nu ai cum să schimbi un actor sau tehnician de lumini de pe o zi pe alta, să facă reconversie profesională.

Mă așteptam la mai multă susținere din partea guvernului pentru aceste profesii. Au plecat mulți oameni buni din țara asta, din cauza pandemiei ne confruntăm cu un exod al tehnicienilor din industria muzicală. E drept, nici afară nu au fost foarte multe evenimente, dar un muncitor necalificat e plătit mai bine în afară decât aici. Au preferat să plece pentru câteva sute de euro în plus, să lucreze orice altceva în afara țării.”

În schimb, Untold a fost printre primele festivaluri care au sărit în ajutorul autorităților române, în timpul crizei sanitare. În aprilie 2019, organizatorii au trimis la Constanța echipamentul de festival pentru construirea unui spital mobil. În același timp, a fost constant un mesager pro-vaccinare.

Acum, echipamentele s-au întors la Cluj și au fost folosite din nou pentru producția festivalului.

“Noi ne-am pus la dispoziție echipamentele care acum au fost montate pe stadion. Cei din Constanța ni le-au returnat chiar acum două săptămâni. Nu e cazul să vorbim de valoare, dar valoarea lor e foarte mare. Am reușit să facem asta tot cu ajutorul furnizorilor, care ne-au facilitat transportul, încărcarea și descărcarea.”

Anul acesta, Untold permite accesul doar pe baza certificatului verde sau a testării. Conform organizatorilor, estimările arată că 80% dintre deținătorii de bilete sunt vaccinați, iar aproximativ 20% urmează să se testeze la fața locului. Dacă așteptările vor fi confirmate, Untold va aduna zilele acestea cel mai mare număr de oameni în același loc, de la declanșarea pandemiei până în prezent.

“Limita maximă impusă de guvern este de 75.000 de persoane pentru o seară de eveniment. Peste 10.000 de oameni sunt implicați și angrenați în organizare, sunt invitați, cel mai probabil o să atingem limita maximă pe seară.”

Suprafața festivalului se întinde la 200.000 de metri pătrați și include stadionul Cluj Arena, Sala Polivalentă și Parcul Central. Pentru funcționarea evenimentului vor fi implicați și 2000 de voluntari.

“Apreciem enorm voluntarii care stau la accesul publicului și nici ei nu văd festivalul, la fel ca oamenii de la producție. Dar trebuie să acceptăm că cineva trebuie să muncească pentru ca toți ceilalți participanți să se simtă bine și să fie în siguranță.”

Untold începe mâine la Cluj și se desfășoară până pe 12 septembrie.


Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *