Skip to content
Christie's

Premieră pe piața de artă digitală: prima lucrare licitată ca NFT, adjudecată contra sumei de 69,3 milioane de dolari

„Everydays: The first 5000 Days”, un colaj digital alcătuit din 5000 de ilustrații realizate de graficianul american Beeple (Mike Winkelmann) pe parcursul a 13 ani, a fost adjudecat contra sumei de 69,3 milioane de dolari în cadrul unei licitații organizate de Christie’s New York.

Astfel, Beeple devine al treilea cel mai scump artist în viață, iar lucrarea lui intră în istorie din două motive: pentru că reprezintă prima operă licitată de o casă importantă exclusiv ca NFT (Non-fungible token) și pentru că modalitățile de plată disponibile au inclus, de această dată, și criptomoneda Ether.

Licitația a avut loc în perioada 27 februarie-11 martie, Christie’s anunțând un preț de pornire de numai 100 de dolari. Ineditul creației, care poartă un însemn digital numit jeton nefungibil (NFT), a atras, însă, peste 350 de persoane interesate.

Așadar, suma finală cu care colajul a fost adjudecat s-a ridicat la nu mai puțin de 69.346.250 de dolari.

Everydays: The first 5000 Days – detaliu/ foto: Christie’s

„Artiștii folosesc hardware și software pentru a crea lucrări de artă și pentru a le distribui pe internet de mai bine de 20 de ani, dar până acum nu a existat nicio modalitate reală prin care aceste lucrări să poată fi deținute și colecționate. Odată cu NFT-urile, acest lucru s-a schimbat.”, a afirmat Beeple într-o declarație de presă ulterioară.

Într-adevăr, mai ales în ultima lună, tot mai mulți artiști au început să se orienteze spre această nouă formă de distribuire a lucrărilor pe piața digitală.

Pe 7 martie, Kings of Leon a devenit prima trupă din lume care și-a lansat un album ca NFT.

Iar la sfârșitul lunii februarie, cântăreața canadiană Grimes a vândut 10 lucrări în același format criptografic unic, contra unei sume totale de aproape 6 milioane de dolari.

Everydays: The first 5000 Days – detaliu / foto: Christie’s

Avantajul acestor jetoane nefungibile constă în faptul că, odată „atașate” de o lucrare de artă, ele garantează autenticitatea acesteia, fiind înregistrate în baza de date digitală numită blockchain.

În contextul actual, în care tot mai mulți artiști depind de sfera online pentru a-și continua munca, tehnologia criptografică se poate dovedi, deci, o alternativă viabilă.

De altfel, Noah Davis, specialistul în artă postbelică și contemporană al Christie’s, a declarat: „Succesul lui Beeple este dovada posibilităților incitante care ne așteaptă pe această piață aflată în formare. Rezultatul de astăzi reprezintă un mesaj cât se poate de clar pentru toți artiștii digitali. Munca voastră este valoroasă. Continuați să o faceți.”


Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *