Povestea accidentului mortal de pe un platou de filmare, în care a fost implicat Alec Baldwin

foto: Jim Webber/ Associated Press

Acum puțin timp, pe 21 octombrie, mai exact, știrile au luat o pauză de la numărul de morți de COVID și au anunțat o altfel de moarte, însoțită de numele unui actor de la Hollywood și un pistol de pe platoul de filmare.

Pe lângă declarațiile apărute în presă și pe social media, există în continuare niște necunoscute care îi fac pe cei mai mulți dintre noi să arate cu degetul în direcția greșită. 

Alec Baldwin a omorât un om pe platoul de filmare. Concret, directoarea de imagine Halyna Hutchins a murit în urma rănii provocate de un glonț proiectat din revolverul pe al cărui trăgaci a apăsat actorul. Ulterior, Baldwin a declarat că Halyna era o prietenă bună. Regizorul filmului respectiv, Joel Souza, a fost doar rănit, din aceleași cauze. 

Dar cum s-a ajuns la asta? 

În cele ce urmează, încercăm să explicăm situația, din informațiile existente până acum.

Producătorii, producătorii executivi, co-producători și persoanele din echipa de producție subordonate lor – oricare dintre oamenii aceștia pot fi responsabili pentru angajarea unui membru al echipei sau pentru negocierea cu aceștia. 

Armurierul se ocupă de arme. Un armurier aduce armele pe platou, le încarcă cu gloanțe oarbe, le ține încuiate atunci când nu sunt folosite. În situația unei producții cu multe arme, există și asistenți armurieri. Gloanțele adevărate nu se folosesc niciodată la o filmare.

Gloanțele oarbe sunt o încărcătură de praf de pușcă ce produce o explozie luminoasă și zgomotoasă, dar fără să proiecteze ceva pe țeava armei. Este periculos la distanță mică, dacă stai direct în fața țevii. 

Mai există o poziție importantă pe platoul de filmare: regizorul secund, sau 1st assistant director. Secundul este responsabil cu siguranța echipei pe platoul de filmare. Astfel, el este ultimul filtru prin care trece orice înainte să intre pe platou.

Înainte de folosirea oricărei arme pe un platou de filmare, se face o mică ședință de siguranță, în care sunt implicați armurierul, regizorul secund, actorul sau actorii care vor interacționa cu armele respective. Este făcut un instructaj de siguranță și sunt stabilite sau restabilite regulile aplicabile în situația respectivă. 

Să spunem că avem de filmat un cadru în care un actor trage cu un pistol înspre cameră. Workflow-ul este acesta: Armurierul aduce pistolul la filmare într-o ladă încuiată, un fel de seif. La fel și praful de pușcă.

Înainte de filmarea cadrului, regizorul secund convoacă ședința de siguranță în care i se face instructajul actorului. La această ședință pot participa toți ceilalți membri ai echipei. După instructaj, procesul de pregătire a cadrului ajunge la sfârșit. În cazul acesta, în care pistolul este îndreptat direct înspre cameră, regulile de siguranță dictează o poziție fixă a camerei și o distanță de cel puțin 6 metri între cameră și pistol.

De multe ori, chiar dacă această distanță este respectată, actorul țintește puțin pe lângă cameră și lângă cameră nu este niciun membru al echipei. Camera este controlată de la distanță, tocmai pentru a preveni accidente. În momentul în care cadrul este pregătit, arma este adusă pe platou. De obicei asta se întâmplă după repetiții.

Înainte să îi înmâneze pistolul actorului, armurierul îi arată încărcătura regizorului secund, care, repet, este responsabil pentru siguranța tuturor pe platoul de filmare. Regizorul secund apoi anunță pe toată lumea că pe platou se află un pistol încărcat cu gloanțe oarbe. Actorul primește arma, platoul este eliberat, regizorul secund dă comenzile de motor, cineva apasă pe rec. la cameră, secundul anunță că urmează să se tragă cu arma pe platou, apoi dă comanda de acțiune.

Actorul trage, se aude Stop de la regizor sau de la secund. Și cam asta e. Dacă pașii aceștia sunt respectați cu strictețe, nu are ce să se întâmple. 

Asta e teoria. Să revenim la ce s-a întâmplat pe platoul filmului “Rust”. Avocații armurierei, Hannah Gutierrez-Reed, au declarat că ea nu știe cum a ajuns pe platoul de filmare muniția adevărată. 

Halyna Hutchins și Joel Souza

Regizorul secund, Dave Halls, a declarat detectivilor că ar fi trebuit să inspecteze tot butoiașul revolverului înainte să i-l înmâneze lui Alec Baldwin, dar că își amintește să fi verificat doar trei camere de ardere din butoiaș. Atât își amintește. 

Alec Baldwin exprimă doar regrete.

Șeriful districtului Santa Fe, Adan Mendoza, a declarat la o conferință de presă că au fost găsite mai multe carcase de gloanțe adevărate pe platoul de filmare și că proiectilul care a fost recuperat din umărul regizorului este același care a omorât-o pe directoarea de imagine. 

Am menționat mai devreme despre producători, executivi și ceilalți din echipa de producție. Motivul pentru care i-am adus în discuție este că oricare dintre ei ar fi putut angaja pe oricare membru din echipa de filmare, inclusiv pe armurieră și pe regizorul secund. Aparent, din motive economice, armuriera ocupa două poziții pe acel platou. Atât armurieră cât și asistent recuziter. Evident, atunci când faci două job-uri, există riscul ca pe cel puțin unul dintre ele să nu îl faci bine. Deci avem și informația asta. 

Altă informație pe care trebuie să o luăm în calcul este că în statul New Mexico este permis oricărui adult să poarte arme de foc la vedere, fără a fi necesar un permis. Îți trebuie permis ca să o porți ascunsă și încărcată. Pentru permisul acesta trebuie să faci un curs. Online, care te costă 145 de dolari și încă 56 de dolari să depui formularul la autoritatea care îți dă permisul.

Desigur, nimeni nu a fost încă acuzat, este o investigație în desfășurare, dar măcar acum avem aceste date adunate într-un loc. 

Concluzia este că din cauza unei serii de neglijențe, după cum reiese până acum, un om a murit pe platoul de filmare.

Conform celei mai recente declarații a avocatului armurierului, cineva ar fi dorit intenționat să provoace un accident pe acel platou de filmare. „Ne e teamă că e posibil ca aşa să se fi întâmplat lucrurile, că cineva a avut intenţia de a sabota acest platou cu muniţie reală plasată intenţionat într-o cutie cu gloanţe oarbe”, a declarat Jason Bowles în cadrul emisiunii Good Morning America, difuzată de postul ABC.

Pe platourile de filmare au loc multe accidente, dar și mai multe au loc în afara platoului de filmare. Din cauza orelor nedormite, condițiilor grele de muncă, lipsei de pauze, mai mulți membri din diferite echipe de filmare au suferit accidente, unele dintre ele chiar mortale.

Fenomenul acesta are loc de multă vreme, iar sindicatele lucrătorilor în industria audiovizuală americană se luptă de mult timp să schimbe situația, fără prea mult succes până acum. Producătorii sunt responsabili pentru asta, deoarece impun ore suplimentare, lipsa pauzelor, 7 zile lucrate pe săptămână și alte elemente care duc la oboseala cronică a oamenilor din echipa de filmare. 

Din păcate, vorbind despre industria cinematografică, subiectul nu este primește atât de mult spațiu în presă, fiindcă oamenii de rând nu sunt interesați decât de știri care au în centru vedete. Atunci când un cascador moare pe platoul de filmare, fiindcă producătorii nu îi acordă suficient timp să repete o cascadorie, nu află mai nimeni. Dar atunci când un actor cunoscut este implicat într-un accident mortal, toți vorbim despre asta.


Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

2 thoughts on “Povestea accidentului mortal de pe un platou de filmare, în care a fost implicat Alec Baldwin”

  1. Jurnalistic vorbind nu prea exista obiectivitate in articolul asta. E asa o ‘voma’ a gandurilor pe care autorul le are. Cu logic cu tot, punctu 1, punctu 2, urmareste logica mea. Jurnalistic vorbind pare o tema facuta in clasa a 9a. Atat.

    1. Coerent vorbind, punctu 1, punctu 2, tu nu ai. Coerența mea minte nu are. Coerență ca a mea nu mai are altul. Sunt iluzia coerenței lui Jack Sparrow.

      Bună, poți argumenta, te rog?

      Jurnalistic vorbind, evident.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *