Filmul „Tata mută munții”, pe lista recomandărilor The New York Times

„Tata mută munții”, drama regizată de Daniel Sandu, deschide o listă de recomandări realizată la sfârșitul lunii septembrie de criticul Devika Girish pentru publicația The New York Times.

 „Un film românesc care arde mocnit”, „Tata mută munții” este al doilea lungmetraj al lui Daniel Sandu, care a avut premiera mondială în competiţia celei de-a 24-a ediţii a Festivalului de Film de la Shanghai, pe 12 iunie 2021.

Filmul, inspirat de o întâmplare reală, a fost nominalizat de criticul Devika Girish, alături de alte patru producții, la recomandările The New York Times:

„Urmărind povestea unui ofițer de informații al cărui fiu dispare pe un munte lovit de viscol, acest film românesc care arde mocnit tratează în profunzime scenarii familiare la Hollywood – încercarea neobosită a unui tată de a-și salva copilul; lupta omului cu natura – într-o dramă etică complexă despre granițele estompate dintre disperare și mândrie excesivă.

Când Mircea Jianu (Adrian Titieni) află pentru prima dată despre dispariția fiului său, reacțiile sale sunt ceea ce s-ar putea aștepta de la orice părinte într-o astfel de situație: panică, disperare, furie. El insistă să meargă împreună cu salvamontiștii pe versanți, în ciuda vremii nefavorabile, și se înfurie atunci când, în percepția sa, aceștia acționează lent.

Dar angoasa lui se transformă rapid în indignare. Mircea solicită serviciilor de informații să înființeze o operațiune de căutare ilegală, care stârnește suspiciunile jurnaliștilor locali și le determină pe rudele altor călători pierduți pe munte să apeleze la ajutorul său. Între timp, vremea se înrăutățește, punându-i în pericol pe bărbații pe care Mircea îi hărțuiește și îi mituiește în ceea ce pare a fi o căutare inutilă.

Este refuzul său de a accepta semnele clare ale eșecului operațiunii o dovadă admirabilă de devotament părintesc sau o relicvă a unei epoci în care birocrații au făcut întotdeauna ce au vrut?

Filmul lui Daniel Sandu își păstrează echilibrul, într-o manieră delicată, între ambele posibilități, în timp ce decorul abrupt și dezolant oferă un fundal elementar pentru dileme existențiale.”, scrie criticul Devika Girish.

Pe lista recomandărilor NYT se mai află și: „Koshien: Japan’s Field of Dreams”, „I Never Climbed the Provincia”, „Karnan”, „The Cloud in Her Room”.

Daniel Sandu a mai regizat lungmetrajul „Un pas în urma serafimilor” şi miniseria „Bani negri (pentru zile albe)”.

Adrian Titieni, protagonistul filmului „Tata mută munții”, a fost recompensat cu premiul de excelenţă la ediția de anul acesta a Bucharest International Film Festival.


Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *