Anca Mitran

Anca Mitran, directorul CNC: “Când o să vedeți că am strâns 20 de milioane de lei la Fond, atunci vom organiza un concurs.”

foto: CNC

Sectorul cultural din România se confruntă cu o criză financiară gravă, după primul an al pandemiei. Iar schemele de ajutor de stat există, deocamdată, doar pe hârtie și oricum stârnesc nemulțumiri, după cum am arătat aici.

Cinematografia, însă, este afectată în mod special. Finanțările pentru producția de filme nu sunt cuprinse în bugetul Ministerului Culturii, ci depind de colectările care ajung în Fondul Cinematografic, administrat de Centrul Național al Cinematografiei.

Iar bugetul fondului a scăzut, ca urmare a restricțiilor impuse de autorități anul trecut (cinematografe și săli de jocuri de noroc închise).

Conform legii, concursul de proiecte cinematografice se organizează de două ori pe an. În 2020 acest lucru nu s-a întâmplat, iar asta va afecta direct producția de filme în următorii ani.

În scrisoarea sa publică, regizorul Alexander Nanau a vorbit pe 12 ianuarie 2021 despre problemele din cinematografie: “Domeniul cinematografic și structurile statului responsabile pentru el se află în moarte clinică.” Mai multe voci din domeniu au susținut apoi același lucru.

Imediat după aceasta, pe 13 ianuarie, am cerut un punct de vedere din partea directorului CNC, Anca Mitran. Aceasta s-a arătat suprinsă de existența unor nemulțumiri.

Doamna director, există o nemulțumire a mai multor persoane din industria cinematografică legată de lipsa de comunicare din partea CNC, dat fiind că ultima sesiune deschisă a fost la sfârșitul lui 2019, iar în 2020, fix în criză, nu s-a organizat nicio sesiune.

Nu, nu, iertați-mă, dar faceți o confuzie aici. Pentru că eu am discutat și cu Alianța Producătorilor, toți știu care este situația. Deci ei sunt nemulțumiți pentru acea schemă de ajutor de stat, de tax incentive.

Nu, asta este altceva. Eu mă refer strict la sesiunile de concursuri de scenarii.

Sunteți prima persoană care îmi spune acest lucru.

În al doilea rând, Fondul Cinematografic se compune numai din surse private. Statul român nu dă un leu Fondului Cinematografic. Fondul depinde de colectarea unor surse. Printre ele sunt televiziunile, publicitarii, sălile de cinematograf, cabliștii.

Deci – publicitate, mai greu, pentru că nu s-au mai făcut filme de publicitate. Sălile de cinema au mers doar 3 luni anul trecut. Efectiv nu s-a mai colectat la fond.

N-au cum să fie…toți producătorii știu care sunt sursele la fond. Atât cât colectăm, fondul este public în fiecare lună pe site-ul nostru.

Ei se refereau mai degrabă la o comunicare mai transparentă și o predictibilitate.

Nu am de unde să fac aceste predicții pentru că depind efectiv de operatorii economici. Eu n-am de unde să știu dacă la sfârșitul lunii ei îmi varsă 3 milioane sau 300.000 de lei. Este foarte greu să faci o predicție.

Singurul lucru pe care l-am făcut, am organizat concursurile de nerambursabile, care nu sunt niște sume fabuloase, însă un concurs de proiect nu poți să-l organizezi dacă nu ai cel puțin 20 de milioane de lei.

Ca să dau un anunț în fiecare lună și să spun “uitați-vă pe situația fondului și când o să vedeți că am strâns 20 de milioane, atunci vom organiza un concurs.”… Mai ales că în fiecare lună sunt participări la festivaluri, sunt distribuții de film, intră lumea în producție, deci sunt contracte care se semnează, deci nu există o predictibilitate. Nu ai cum s-o faci, e imposibil.”, a declarat Anca Mitran pentru Cultura la dubă.

Conform legii, Fondul cinematografic se constituie din următoarele surse:

a) colectarea unei contribuții de 3% din prețul de vânzare și/sau de închiriere al casetelor video înregistrate, al DVD-urilor sau al oricărui suport înregistrat, care poate fi multiplicat video ori digital, care se adaugă la prețul acestora, plătibilă de operatorul economic care face vânzarea și/sau închirierea angro; operatorii economici distribuitori angro de casete video înregistrate, DVD-uri sau orice alt suport înregistrat, care poate fi multiplicat video ori digital, sunt obligați să transmită Centrului Național al Cinematografiei lista contractelor de vânzare și/sau de închiriere încheiate, cuprinzând valoarea acestora și datele de identificare a partenerilor contractuali, prezentând și licențele pentru titlurile respective; în cazul filmelor clasificate în Registrul cinematografiei în categoria XXX, cu interdicție de proiecție publică, contribuția este de 15%;

b) colectarea unei contribuții de 4% din contravaloarea minutelor de publicitate contractate de posturile de televiziune publice și private, contribuție care se adaugă la acest preț și care se încasează de la agentul de publicitate, de la firma intermediară cumpărătoare a minutelor de publicitate sau de la operatorul economic cumpărător al minutelor de publicitate care este obligat să transmită Centrului Național al Cinematografiei lista cu contractele încheiate, cuprinzând valoarea acestora și denumirea agenților vânzători;

c) colectarea unei contribuții de 3% din prețul minutelor de publicitate vândute din spațiul programului propriu de către societățile de televiziune prin cablu, care au licența pentru producția de programe și care se adaugă acestui preț; plata contribuției către Fondul cinematografic se face de postul de televiziune prin cablu;

d) colectarea unei contribuții de 4% din încasările provenite din exploatarea filmelor cinematografice, de orice gen și pe orice fel de suport, în cinematografe sau în alte spații destinate vizionării cu public; obligația de plată revine exploatanților;

e) colectarea unei contribuții de 1% aplicate asupra veniturilor realizate lunar de operatorii economici pentru retransmisia prin cablu, prin satelit și prin retransmisia digitală a emisiunilor de televiziune;

e^1) un procent de 4% din sumele colectate la bugetul de stat de la operatorii economici care desfășoară activități în domeniul jocurilor de noroc va fi direcționat anual către Fondul cinematografic pentru încurajarea și susținerea industriei cinematografice.

f) abrogată;(la 26-06-2009, Lit. f) a alin. (1) al art. 13 a fost abrogată de lit. d) a art. 32 din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 77 din 24 iunie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 26 iunie 2009. )

g) dobânda aferentă disponibilităților din contul Fondului cinematografic aflat în Trezoreria Statului;

h) colectarea lunară a unei contribuții de 3% din prețul filmelor descărcate contra cost prin intermediul serviciilor de transmisie de date, inclusiv prin internet sau telefonie; obligația de a prezenta documentele care certifică sumele încasate, precum și obligația de plată a contribuției revin persoanelor juridice care realizează aceste venituri;

i) alte venituri dobândite în condițiile legii.

Între timp, nemulțumirile au luat amploare. Recent, Alianța Producătorilor de Film a solicitat guvernului ca în bugetul pe 2021 să se regăsească sumele datorate către Fondul Cinematografic.

Conform APF, Fondul cinematografic, administrat de către Centrul Național al Cinematografiei, este un fond extrabugetar, unde sunt colectate contribuțiile operatorilor economici aflați în lanțul de exploatare al operelor audiovizuale.

Cum piața media a scăzut cu aproape 35% în anul 2020, veniturile sălilor de cinematograf au scăzut cu aproape 70%, la fel și veniturile la Fondul cinematografic au scăzut cu peste 35%.

Pe cale de consecință nu a existat în anul 2020 niciun apel de proiecte din cele 2 anuale prevăzute de cadrul legislativ în vigoare.

Finanțarea oferită de către Centrul Național al Cinematografiei este un credit, iar lipsa ei duce și la imposibilitatea atragerii unor cofinanțări din străinătate.  Producția națională a anilor 2021 și 2022 se va afla astfel sub nivelul de supraviețuire.”


Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *