Skip to content
anca mitran

Anca Mitran, directorul CNC: “Am primit mai multe propuneri pentru a organiza sesiune tematică “film polițist”

foto: Ionuț Rusu

Centrul Național al Cinematografiei a anunțat azi organizarea concursului de selecție a proiectelor cinematografice, în vederea acordării de credite financiare directe pentru producția de filme și dezvoltare de proiecte cinematografice.

Totalul fondului alocat pentru sesiunea I 2021 a concursului de selecție a proiectelor cinematografice este de 20.000.000 lei, adică aproximativ 4 milioane de euro.

Banii vor fi distribuiți pe categorii, după cum urmează:

15 % – 3.000.000 lei pentru filmele de ficțiune de lung metraj debut;
5% – 1.000.000 lei pentru filmele de ficțiune de scurt metraj;
10% -2.000.000 lei pentru filmele de ficțiune de lung și scurt metraj tematice;
10% – 2.000.000 lei pentru filmele documentare;
10% – 2.000.000 lei pentru filmele de animaţie;
49% – 9.800.000 lei pentru filmele de ficţiune de lung metraj;
1% – 200.000 lei pentru dezvoltarea proiectelor de filme de lung metraj ficţiune, documentare și de animaţie, din care 150.000 lei – ficțiune; 25.000 lei – documentar și 25.000 lei – animație.

După anunțarea concursului, mai multe voci din industria cinematografică au criticat procentul mic acordat documentarului, după un an în care succesul filmelor documentare Colectiv și Acasă a fost răsunător, la nivel internațional.

“Documentarul contează, dar nu pentru CNC. După un an de performanțe internaționale ale documentarului din România (colectiv, Acasă, Lemn etc.), după interminabile discuții soldate cu promisiuni, procentul alocat documentarului la noua sesiune de concurs rămâne de 10%.

Acesta e, de altfel, primul concurs inițiat după 14 luni de hibernare instituțională, într-o perioadă în care ar fi fost nevoie mai mult ca oricând de sprijin pentru comunitatea cinematografică.”, a scris regizorul Alexandru Solomon într-o postare publică pe facebook.

I-am cerut directorului CNC, Anca Mitran, un punct de vedere. Iată ce a declarat aceasta pentru Cultura la dubă:

Doamna director, există o nemulțumire a producătorilor și regiozorilor de film documentar, aceștia spun că este un procent foarte mic acordat filmelor documentare și că ar fi fost de-a lungul timpului discuții și promisiuni din partea CNC că acest procent va crește. Totuși, acest lucru nu s-a întâmplat. Cum explicați?

Au fost, într-adevăr, așa am intenționat, să mărim măcar pentru o sesiune, să vedem care sunt rezultatele, am propus acest lucru, tot consiliul a fost de acord dar, din păcate, exista o hotărâre a consiliului vechi, în iunie, când se anunțase tematica concursului pentru sesiunea tematică.

Am vrut să nu mai facem sesiunea tematică și să alocăm banii documentarului. Dar, din păcate, consiliul vechi deja anunțase tematica și atunci nu am putut să ne ducem la bun sfârșit intenția.

Dar nu putea consiliul să revină asupra tematicii, înainte de acest concurs?

Nu, tematica fiind deja anunțată, nu. Am fi intrat în alte discuții.

Apropo de tematică, ați putea să ne explicați, vă rog, care sunt criteriile după care alegeți sau nu o tematică?

Sunt propuneri pe care le strângem de-a lungul timpului.

Propuneri din partea cui?

Din piață.

Și acum ați avut mai multe propuneri pentru film polițist?

Da.

Revenind la povestea cu filmul documentar, vă gândiți să măriți, totuși, acel procent la următorul concurs?

Da. Cu certitudine, am promis. La următorul concurs sigur vom face acest lucru.

Cum comentați succesul filmelor românești? Ursul de Aur la Berlin pentru filmul lui Radu Jude și nominalizare la BAFTA pentru Colectiv?

Este excepțional. E un capital de imagine pe care filmul îl aduce României.

Și credeți că este nevoie de o îmbunătățire a legii cinematografiei, așa cum spun mulți oameni importanți din industrie?

Categoric. Noi avem un proiect, e încă disponibil pe site-ul nostru.

Și de ce stagnează demersul pentru schimbarea legii? Că se discută de câțiva ani despre asta.

Noi suntem cei care facem propunerile, iar Ministerul Culturii e cel care promovează ordonanța. Dar nu cred că stagnează. Din câte am înțeles, Ministerul Culturii intenționează să facă un grup de lucru. Deci nu stagnează. A fost și un an un pic mai ciudat anul trecut, în care prioritățile s-au dus către alt zone.”

Data limită de depunere a proiectelor de film este 12 aprilie 2021. Aflați detalii aici.


Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *