Skip to content

Untold investește 3 milioane de euro doar în scenografia festivalului

Au mai rămas doar două săptămâni până la Untold, cel mai mare festival de muzică organizat în România, la Cluj-Napoca. Va fi și prima ediție după doi ani de restricții impuse de pandemie, iar organizatorii se așteaptă la un număr record de participanți.

Untold s-a remarcat de-a lungului timpului printr-un concept scenografic aparte, care introduce publicul într-o lume fantastică, iar anul acesta va investi 3 milioane de euro doar în conceptul creativ și decoruri.

Pentru a afla mai multe despre asta, am stat de vorbă cu Răzvan Luca, director de creație Untold.

***

Răzvan, cum va arăta tărâmul Untold anul acesta și care este povestea pe care vreți să o spuneți?

Anul acesta tema generală este ”Temple of Lúna” și se materializează în principal prin mainstage-ul din interiorul stadionului.

Vrăjitorul, protagonistul și imaginea festivalului mai multe ediții, se află în fața unui pericol ce ar putea opri în loc întreaga lume.

Salvarea se află în interiorul templului lunii, sub forma unei ”Surse” protejată de un cocon, dar pentru a o elibera, el are nevoie de ajutorul a 5 ordine, ce îl vor supune pe vrăjitor la 5 provocări prin care să primească 5 artefacte ce îl vor ajuta să elibereze ”Sursa”.

Ce este această sursă? Ei bine, va trebui sa veniți la festival pentru a afla.

Ca în fiecare an, scopul nostru este să transpunem publicul într-un tărâm fantastic, rupt de cotidian, dar în acelasi timp, în inima orașului.

Conform conceptului festivalului, Untold este locul unde lumea reală se întrepătrunde cu o lume fantastică, plină de magie, personaje mitice și decorurile reflectă cum ar arăta locurile pe care aceste personaje le-ar locui sau le-ar frecventa.

De aici o metaforă pentru fiecare element. De la iluminatul public, ce încercăm să le transformăm în felinare dintr-o lume imaginară, la căsuțele de mâncare, la barurile obișnuite cărora încercăm să le dăm destule detalii si elemente care să te ducă cu gândul: ”oare vor apărea imediat niște zâne sau elfi pe lângă mine imediat?”. De cele mai multe ori, ei apar.

foto: Untold

Ați creat și o serie de personaje Untold, iar fanii se pot identifica cu ele. Care este conceptul, mai exact?

Da, mai mult decât personaje, le-am pus pe 5 categorii numite ordine. Fiecare dintre ele reprezintă o serie de valori, cu care se pot identifica fanii festivalului, și pe care noi plănuim să le folosim în fiecare an de acum încolo sub o formă sau alta.

Avem Order of the Griffin pentru cei ce sunt într-o continuă experimentare și deschidere spre nou, Order of the Owl pentru cei ce în primul rând sunt axați pe cunoaștere și dobândirea de înțelepciune, Order of the Dragonfly, pentrru cei ce caută să-și trăiască viața la potențialul maxim, Order of the Stag, pentru cei ce caută conexiuni umane diverse si cu însemnătate și în final Order of the Firefly, pentru cei își găsesc fericirea când sunt înconjurați de personajele dragi.

Tu din ce ordin ai vrea să faci parte? 

Personal, cred că Order of the Griffin mă reprezintă în acest moment. Nu pot sta locului dacă nu mă împing spre ceva nou și prin natura meseriei, trebuie să am curaj să experimentez constant cu lucruri ce nu au o cale bătătorită.

Mă ține în priză și mă face să cresc ca și om, dar câteodată e tare obositor să fii constant în afara zonei de confort.

Cum se va transpune toată această poveste în scenografie? Cine se ocupă de decoruri?

Povestea din fiecare an este transpusă în general la mainstage, unde decorul, luminile și conținutul video sunt principalele unelte de storytelling pentru a aduce oamenii în atmosfera de poveste.

Este de departe cea mai imersivă experiență posibilă, de aceea petrecem așa mult timp în design-ul și execuția ei.

În rest, anul acesta vom aduce ordinele și printr-o materializare în festival.

Ne vom juca cu steaguri și vom schimba fațade de clădiri din festival în poveste. Suntem foarte încântați și abia așteptăm să vedem ce părere vor avea fanii.

Mainstage-ul, deși va rămâne în principiu pe același calapod, am adus și barurile și platformele din jur în aceeași atmosferă de templu.

Pe lângă asta, lucrăm împreună cu artiștii de pe mainstage la o ceremonie de deschidere și închidere cum n-am mai făcut până acum.

Colaborarea cu ei este o premieră și este extrem de plăcut să lucrezi cu echipe atât de creative cum sunt echipele artiștilor.

Cât timp lucrează echipa de scenografie la decoruri? Ai putea să ne spui și un buget investit in ele?

În general începem să lucrăm cum se termină o ediție. Acela e momentul în care intrăm în producție sau desene tehnice. Altfel, mulțumită sau din cauza pandemiei, depinde cum o vede fiecare, noi am reușit să facem un plan pe hârtie de cum ar trebui să arate fiecare zonă, de la schițe de concept până la șabloane de decor, paletă cromatică și elemente constructive.

foto: Untold

A fost o muncă deosebit de plăcută, interdisciplinară, cu arhitecți, graficieni, copywriteri, oameni de producție și concept artists, ca să ne putem defini viziunea de cum ar trebui să arate festivalul în condiții ideale. Adică acelea în care timpul și banii nu sunt un factor.

Credem cu tărie că din momentul în care viziunea e clară, timpul și banii devin doar o energie ce trebuie bine canalizată. Bugetele depășesc trei milioane de euro în zona asta.

De ce este atât de important cum arată o scenă?

Scena este locul înspre care atenția publicului este adesea îndreptată. Încă de la începuturile teatrului antic, acestea erau decorate și gândite cum ar putea interacționa cu publicul în functie de actul spectacolui.

La fel și la operă, cu mai mare accent pe monumentalitatea decorului. Noi suntem o evoluție a unei practici de mii de ani, în care oferim publicului un portal prin care să trăiască ceva ce doar la noi pot trăi prin grandoarea decorurilor, a execuției tehnice, a luminilor, a efectelor speciale și nu în ultimul rând, al muzicii. De aici și varietatea de emoții trăite de fiecare om în parte. Mărturiile lor variază de la elație, extaz, exuberanță, plânsete de fericire, în orice caz, vorbim tot timpul de un registru întins la maxim al emoțiilor.

foto: Untold

Dincolo de scene, ce altceva vor putea vedea fanii la Untold?

Festivalul Untold se mândrește cu o mare varietate de activități în timpul zilei și nopții. De la cele mai bune bucătării de street food din țară, la barmani de renume ce pregătesc cocktailuri impecabile, atracții de tip roată sau carusel, concept store-uri, zone de hair and make-up, saloane de tatuaje temporare (și permanente anul acesta) concursuri și provocări în zonele unde se regăsesc partenerii, este destul de greu sa reușești să bifezi toate activitățile în patru zile de festival.

Care este legătura dintre festival și designerii români anul acesta?

Aș extinde spectrul până la creativii români, Untold fiind un festival în care mai multe fațete ale artelor se pot regăsi. Deși la început am lucrat mult cu străini, în timp am reușit să adunăm o gașcă foarte mișto de concept artists, art directors, arhitecți, creatori de video content, light designeri, fotografi, videografi, audio designeri și copywriteri.

De asemenea, în aria de design vestimentar și bijuterii avem predominant designeri români și suntem foarte fericiți să vedem această zonă cum crește tot mai frumos în România.

Ce îți dorești cel mai mult de la ediția de anul acesta?

Cel mai mult îmi doresc să ne readucem aminte ce atmosferă se creează când se adună atât de multe suflete în același loc. Pentru majoritatea dintre noi, va fi pentru prima dată în 3 ani când vom ajunge în mijlocul unei mulțimi atât de mari și în aer se va simți o vibrație cum doar la Untold se poate întâmpla.

Pentru cei ce nu au fost la festival, îmi dau seama că poate părea abstract ce descriu, dar promit că dacă vor veni, indiferent de afinități și preferințe muzicale, vor simți că ceva special se întâmplă în Cluj-Napoca pentru 4 zile.

Răzvan Luca, director de creație Untold
Răzvan Luca, director de creație Untold

Ai putea să ne spui care e cea mai frumoasă amintire pe care o ai, legată de Untold?

Cred că este un moment ce se repetă în fiecare an și anume joi, cu câteva minute înaintea deschiderii porților festivalului. Este momentul în care un an de zile de muncă își închide ciclul și noi ca echipa putem vedea fanii bucurându-se de ce le-am pregătit în ediția respectivă.

Mai urmează 4 zile de livrat tot ce am pregătit, dar este un moment simbolic pentru majoritatea echipei. Fără energia oamenilor, ar fi totul în van. Din fericire, avem cel mai tare public din lume și asta ne motivează zilnic. Așadar, ne vedem joi!   

Untold va avea loc între 4 și 7 august 2022, la Cluj-Napoca.


Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *