“La Civil”, filmul regizat de Teodora Mihai și premiat la Cannes, deschide “Les Films de Cannes à Bucarest”

foto: afișul filmului Titane

A 12-a ediție Les Films de Cannes à Bucarest va avea loc între 22 și 31 octombrie, la Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului, Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă al României și la Cinemateca Union. Vor avea loc în acceași perioadă și proiecții în aer liber la Grădina Verona, iar unele dintre filme vor fi disponibile și online.

De asemenea, vor avea loc și ediții regionale ale evenimentului la Iași, Cluj și Timișoara.

Festivalul aduce în România filmele premiate la Cannes 2021: Titane, câștigătorul Palme d’Or, A Hero, câștigătorul Grand Prix, Memoria, câștigătorul Prix du Jury, Drive my car, Premiul pentru cel mai bun scenariu și cel mai bun film din festival în viziunea criticii de specialitate (Premiul FIPRESCI) sau The Worse Person in the World, câștigător al Premiul pentru interpretare feminină.

De asemenea, va fi proiectat în premieră în România filmul “La Civil”, regizat de Teodora Mihai, singurul film românesc prezent în selecția oficială, în cadrul secțiunii Un Certain Regard, și premiat cu Prix de l’Audace.

Câștigătorul premiului Palme d’Or, TITANE, al doilea film al regizoarei Julia Ducournau, abordează violența ca „începutul a ceva important, ca o zguduire a unor fundații prea înțepenite”, explică regizoarea.

„După o serie de crime inexplicabile, un tată își regăsește fiul care dispăruse cu 10 ani în urmă. Titane este cuvântul franțuzesc pentru titan, un metal care se topește la temperaturi ridicate, rezistă la coroziune și formează legături solide ca piatra.”

Distins cu Grand Prix, al doilea cel mai important premiu al festivalului, A HERO, noul film al autorului iranian Asghar Farhadi, invitatul special a celei de-a X-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest, spune povestea lui Rahim, care se află în închisoare pentru o datorie neplătită. În timpul unei permisii de două zile, încearcă să-și convingă creditorul să-și retragă plângerea în schimbul returnării unei părți din datorie.

Premiul Juriului a fost acordat filmului MEMORIA, regizat de Apichatpong Weerasethakul.

Fermecător și superb de perplexant ca restul filmelor sale”, autorul thailandez a revenit anul acesta la Cannes cu primul său film în limba engleză, care o prezintă pe Jessica (Tilda Swinton) ce se află în vizită la sora sa în Bogotá unde se împrietenește cu Agnes care studiază rămășitele umane descoperite într-un tunel în construcție.

În orășelul învecinat, întâlnește un pescar. Ambii împărtășesc amintiri pe malul râului, iar Jessica vede brusc lucrurile mai clar. Așa numitul „David Lynch al Asiei”, filmele sale prezentate la Cannes au generat o prețuire imensă de-a lungul timpului, aducându-i Premiul Un Certain Regard în 2002, Premiul Juriului în 2004 și Palme d’Or-ul în 2010 cu Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives (2010). 

Premiul criticii pentru cel mai bun film din festival (FIPRESCI) și Premiul pentru cel mai bun scenariu în viziunea juriului competiției oficiale, a fost acordat cineastului japonez Ryūsuke Hamaguchi pentru DRIVE MY CAR.

„O experiență extrem de captivantă și exaltantă”, potrivit The Guardian, filmul îl urmârește pe Yusuke Kafuku, actor și regizor de teatru, încă incapabil să facă față pierderii soției sale după doi ani, care acceptă să regizeze piesa Unchiul Vania în Hiroshima.

Acolo o întâlnește pe Misaki, o tânără introvertită, desemnată să îi conducă mașina. Între plimbări, secrete din trecut și mărturisiri sincere vor fi dezvăluite. Regizorul japonez Ryūsuke Hamaguchi a explodat pe scena arthouse cu filmele sale care pun în prim plan relațiile interumane. Asako I & II a debutat în competiția canneză în 2018, urmând ca în 2021 să iasă cu două filme la marile festivaluri de film internaționale Wheel of Fortune and Fantasy, câștigător al Ursului de Argint la Berlinale și Drive My Car la Cannes. 

LA CIVIL, regizat de Teodora Mihai, va fi proiectat în premieră absolută în România vineri, 22 octombrie, în deschiderea celei de a douasprezecea ediții a Les Films de Cannes à Bucarest în prezența regizoarei, care va introduce fimul și va rămâne pentru o discuție cu publicul bucureștean după proiecție.

Totodată, Teodora Ana Mihai va fi prezentă duminică, 24 octombrie și la Iași unde va prezenta filmul publicului local.

Teodora Ana Mihai este o regizoare belgiană de origine română care a atras atenția lumii cinematografice prin documentarul de lungmetraj Waiting for August care spune povestea copiilor români rămași să se descurce singuri după plecarea părinților la muncă în străinătate. Waiting for August a fost selecționat și prezentat în peste 40 de festivaluri, primind nu mai puțin de 11 premii printre care și prestigiosul glob de cristal al Festivalului Internațional de Film de la Karlovy Vary pentru Cel mai bun documentar.

La Civil este o coproducție belgiano-româno-mexicană, filmul fiind girat de casele de producție ale unor autori consacrați la Cannes: Les Films du Fleuve a Fraților Dardenne, Mobra Films lui Cristian Mungiu  și Teorema lui Michel Franco. Filmul a fost disputat pentru competiție de festivalurile de la Cannes și Veneția, în urma premierei din august fiind invitat la alte 15 festivaluri internaționale.

Producția s-a derulat în condiții extrem de dificile, fiind turnată în 2020, în plină pandemie, în Durango, Mexic, relizatoarea având tăria să gestioneze deopotrivă filmul, condițiile sanitare și maternitatea din viața reală.

Conform Screen Daily, La Civil „creionează o imagine convingătoare a unei societăți în care nimeni nu poate avea încredere în nimic și toată lumea este complice într-un ciclu nesfârșit de violență – povestea fiind rezultatul mai multor ani de cercetări ample întreprinse de regizoare în colaborare cu scriitorul mexican Habacuc Antonio de Rosario.

Filmul este inspirat de o sfâșietoare poveste adevarată, o răscumpărare într-o societate mexicană în care clanurile sunt mai presus de lege și autorități. Pornind de la cazul real, în La Civil regizoarea spune povestea lui Cielo, o mamă care își caută fiica răpită de membrii unui cartel de droguri. Cum autoritățile nu reușesc să o ajute, Cielo ia lucrurile în propriile mâini și se transformă treptat din gospodină în activistă răzbunătoare.

LES INTRANQUILLES, regia Joachim Lafosse, selecționat în competiție la Cannes anul acesta, ni-i prezintă pe Damien și soția sa Leila, între care există o conexiune profundă și o poveste de dragoste greu încercată. Damien este un artist bipolar predispus la episoade maniacale, iar Leila își dedică viața lui și fiului lor de 8 ani. Cei doi se regăsesc adesea în mijlocul unor conflicte în care niciunul dintre ei nu dorește să se afle, provocate de boala lui Damien și rezolvate de înțelegerea Leilei.

Deadline Hollywood Daily scria despre Les Intranquilles | Neliniștiți că este „un film cu clasă care explorează provocările acceptării și conviețuirii cu o boală psihică și o face aducând o rază de speranță în relațiile umane.”

Comedia RIEN À FOUTRE, co-regizată de Emmanuel Marre și Julie Lecoustre, „un debut straniu și fermecător”(The Hollywood Reporter), „o completă nebunie ce te face să râzi în hohote, în timp ce livrează mantre corporatiste existențialiste de un umor sec” (Film of the Week), o are în rolul principal pe Adèle Exarchopoulos care a devenit în 2013 cea mai tânără câștigătoare a unui Palme d’Or (și a premiului pentru Cea mai bună actriță) pentru rolul său din Blue is the Warmest Color.

Cassandre, de 26 de ani, este însoțitoare de zbor pentru o companie aeriană low-cost ce își îndeplinește sarcinile cu o eficiență robotică. În viața personală se lasă însă purtată de moment, fidelă pseudonimului său de pe Tinder, «Carpe Diem». Pe măsură ce presiunile din partea companiei cresc, Cassandre începe să sufere consecințele comportamentului său nesăbuit.

La fel ca în anii trecuți, Les Films de Cannes à Bucarest va prezenta publicului o selecție de peste 80 de filme, majoritatea în premieră, grupate în secțiunile Sélection Officielleunde vor putea fi vizionate cele mai interesante și premiate filme din selecția ediției 2021 a festivalului, Ziua de Aur care proiectează în succesiune filmele premiate cu marile trofee în cele mai importante festivaluri de autor din lume și Avanpremierele Toamnei care dă posibilitatea spectatorilor să descopere premierele româneşti ale sfârșitului de an în prezența echipelor filmelor înainte ca acestea să fie lansate în cinematografe.


Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *