Skip to content

Primele imagini cu expoziția Brâncuși de la Timișoara. “Măiastra”, “Pasărea în văzduh” sau “Muza adormită”, printre cele mai valoroase sculpturi expuse

foto: Adi Bulboacă/ Cultura la dubă

„Brâncuși: surse românești și perspective universale”, cea mai importantă expoziție Brâncuși găzduită de România în ultimii 60 de ani, a fost deschisă azi presei naționale și internaționale. Expoziția eveniment are loc la Muzeul Național de Artă Timișoara, în cadrul programului Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023 și este curatoriată de Doina Lemny.

Publicul va putea vedea la Timișoara lucrări care nu au ieșit niciodată din Atelierul Brâncuși de la Centrul Pompidou Paris, precum și împrumuturi extraordinare de la Tate Londra sau din Colecția Peggy Guggenheim Veneția.

“Piatră de hotar”, Constantin Brâncuși, Centrul Pompidou Paris/ foto: Adi Bulboacă, Cultura la dubă

Printre cele mai importante sculpturi expuse se numără “Piatra de hotar”, expusă pentru prima dată în afara Centrului Pompidou. În aceeași încăpere se află “Sărutul”, împrumutată de la Muzeul Național de Artă Craiova.

“Piatră de hotar”, Constantin Brâncuși, Centrul Pompidou Paris/ foto: Adi Bulboacă, Cultura la dubă
“Sărutul”, Constantin Brâncuși, Muzeul Național de Artă Craiova/ foto: Adi Bulboacă, Cultura la dubă

Celebra galerie Tate din Londra a acceptat să acorde acestei expoziții 3 dintre cele 4 sculpturi de Brâncuși pe care le deține, o decizie fără precedent în schimburile interculturale din România post-decembristă. Astfel, la Timișoara pot fi văzute Danaida (1918, Bronz pe soclu de piatră), Măiastra (1911, Bronz pe soclu de piatră) și Peștele (1926, Bronz, metal, lemn).

“Măiastra”, Constantin Brâncuși, Tate Gallery Londra/ foto: Adi Bulboacă, Cultura la dubă
“Peștele”, Constantin Brâncuși, Tate Gallery Londra/ foto: Adi Bulboacă, Cultura la dubă
"Danaida", Constantin Brâncuși, Tate Gallery Londra/ foto: Adi Bulboacă, Cultura la dubă
“Danaida”, Constantin Brâncuși, Tate Gallery Londra/ foto: Adi Bulboacă, Cultura la dubă

Din Colecția Peggy Guggenheim Veneția a sosit la Timișoara una dintre celebrele Păsări în văzduh realizate de Constantin Brâncuși. Aceasta datează din perioada 1932-1940 și este turnată în bronz, apoi lustruită chiar de către sculptor.

“Pasărea în văzduh”, Constantin Brâncuși, Colecția Peggy Guggenheim Veneția/ foto: Adi Bulboacă, Cultura la dubă
"Pasărea în văzduh", Constantin Brâncuși, Colecția Peggy Guggenheim Veneția/ foto: Adi Bulboacă, Cultura la dubă
În stânga “Pasărea în văzduh”, Constantin Brâncuși, Colecția Peggy Guggenheim Veneția/ foto: Adi Bulboacă, Cultura la dubă

Un astfel de exemplar, realizat de Brâncuși, a fost subiectul unei celebre dispute dintre artistul român și statul american, care i-a oprit lucrarea la vamă pe motiv că nu ar fi fost artă. Brâncuși a contestat decizia în instanță și a câștigat procesul prin care statul american a recunoscut oficial că Pasărea în văzduh este o lucrare de artă.

Extras de ziar/ foto: Cultura la dubă

În expoziție pot fi parcurse pagini de ziare publicate la acea vreme, în care presa ridiculiza sculptura. Ulterior, aceasta a devenit una dintre cele mai apreciate lucrări din istoria artei moderne.

Expoziția Brâncuși: surse românești și perspective universale/ foto: Adi Bulboacă, Cultura la dubă
Expoziția Brâncuși: surse românești și perspective universale/ foto: Adi Bulboacă, Cultura la dubă

Expoziția cuprinde și o importantă colecție de fotografii realizate de Constantin Brâncuși, unele arătate publicului pentru prima dată. Acestea provin de la un colecționar britanic, David Grob și sunt expuse în relație cu lucrările. Potrivit Doinei Lemny, curatoarea expoziției, sculptorul nu a lăsat pe nimeni să îi fotografieze sculpturile în atelier, iar toate imaginile cu acestea au fost surprinse de el și developate în laboratorul foto pe care îl avea la atelier.

De asemenea, pot fi văzute în premieră desene și corespondență semnate de Brâncuși.

Brâncuși desena motivul sărutului în corespondența sa/ foto: Adi Bulboacă, Cultura la dubă
Brâncuși desena motivul sărutului în corespondența sa/ foto: Adi Bulboacă, Cultura la dubă

Expoziția Brâncuși se va deschide publicului pe 30 septembrie la Muzeul Național de Artă Timișoara. Un bilet costă 88 de lei și poate fi achiziționat online.

“Somnul”, Constantin Brâncuși, MNAR/ foto: Adi Bulboacă, Cultura la dubă

Elevii și profesorii au intrare gratuită, iar studenții și pensionarii bilet redus, 22 de lei pentru studenți și 55 de lei pentru pensionari.

Expoziția Brâncuși: surse românești și perspective universale/ foto: Adi Bulboacă, Cultura la dubă
Expoziția Brâncuși: surse românești și perspective universale/ foto: Adi Bulboacă, Cultura la dubă

Brâncuși: surse românești și perspective universale este finanțată de Consiliul Județean Timiș și este organizată de către Muzeul Național de Artă Timișoara, Fundația Art Encounters și Institutul Francez din România.

Corespondență semnată de Constantin Brâncuși/ foto: Adi Bulboacă, Cultura la dubă
Corespondență semnată de Constantin Brâncuși/ foto: Adi Bulboacă, Cultura la dubă

Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

1 thought on “Primele imagini cu expoziția Brâncuși de la Timișoara. “Măiastra”, “Pasărea în văzduh” sau “Muza adormită”, printre cele mai valoroase sculpturi expuse”

  1. Pingback: Centrul Pompidou va găzdui în 2024 o impresionantă expoziție Brâncuși, reunind aproape 200 de sculpturi - Cultura la dubă

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *