Christian Dior

Povestea lui Christian Dior, creatorul care a reinventat feminitatea în modă

foto: Christian Dior și Prințesa Margaret a Marii Britanii/ Getty

Christian Dior, designerul care a revoluționat lumea modei a anilor 1950, se năștea chiar astăzi, pe 21 ianuarie, la Granville, în familia lui Maurice Dior, un om de afaceri înstărit, cu o afacere de succes în agricultură.

La doar 5 ani, Christian lua prima dată contact cu Parisul, odată cu mutarea familiei în capitala Franței.

Ajuns la vârsta la care era nevoit să se îndrepte către o carieră, tatăl său își dorea ca el să devină diplomat și a insistat ca acesta să studieze la Școala de Științe Politice. Dar tânărul era deja atras de artă și începea să facă primele schițe de haine.

Chiar dacă venea dintr-o familie bogată, și-a dorit să câștige proprii bani, astfel că își vinde schițele unor croitori pentru doar 10 cenți bucata.

Îi cere, totuși, ajutorul tatălui când se decide să deschidă o galerie de artă. Acesta acceptă, cu condiția să nu o prezinte ca fiind a familiei, pentru a nu face numele Dior de rușinea lumii.

La galeria sa ajung să expună nume ca Salvador Dali, Pablo Picasso, Jean Cocteau sau Max Jacob, dar galeria nu rezistă din punct de vedere financiar decât 3 ani.

Christian Dior continuă să facă schițe de haine și începe să lucreze pentru designerul Robert Piguet în 1938. Dar e nevoit să se înroleze în armata franceză în 1940, în timpul celui de-al II-lea Război Mondial, așa că își întrerupe activitatea până în 1941, când revine la Paris și începe să lucreze cu Lucien Lelong, cel care îi deschide ușile către crearea noilor forme și stiluri.

Aceștia continuă să lucreze în timp ce Franța este sub ocupație germană și sunt obligați, la fel ca toate casele de modă care au supraviețuit, să creeze inclusiv pentru soțiile marilor generali ai armatei naziste.

În timpul războiului, sora lui Christian, Catherine, implicată în Rezistența Franceză, este capturată de Gestapo și este deportată în lagărul de la Ravensbrück, unde rezistă până în 1945. După eliberarea prizonierilor de război, Catherine se întoarce acasă, iar în cinstea ei, în 1947 Christian creează parfumul său de debut – Miss Dior, cel care avea să devină unul dintre cele mai apreciate parfumuri din lume.

Ceea ce îi deschide calea în lumea modei la propriu este o întâlnire pe care o are cu omul de afaceri Marcel Boussac, în 1946. Acesta îi propune să preia ca designer casa sa de modă. Însă Christian Dior îl convinge să devină finanțatorul său pentru o nouă casă de modă, sub alt nume, cu alte influențe. Așa se naște Maison Christian Dior pe Avenue Montaigne 30.

Desen de Christian Dior

Christian Dior nu crea așa cum ceilalți o făceau, hainele nu se rezumau doar la culoare și formă, ci aveau ca esența feminitatea însăși. Ce se crease înainte i se părea ca fiind prea proeminent, pălării prea evidente, sacouri și fuste lungi și pantofi gata de târâit, nu de purtat. Considera că războiul și-a pus amprenta și pe hainele femeilor, care în ochii lui ar fi trebuit să fie doar delicate și gingașe.

Șochează prin colecția denumită New Look, idee ce îi aparține editorului revistei „Harper’s Bazaar”, Carmel Snow. Colecția sa era marcată de fuste midi, asortate cu sacouri cu umeri mari și talie strânsă ce pune bustul în evidență. Orice ținută era completată de o pălărie, principiul după care mergea acesta fiind că ,,o femeie care nu poartă o pălărie nu este complet îmbrăcată”.

Hainele sale erau create din linii proeminente, impuneau prezență și feminitate. Cu toate acestea, nu a fost privit în totalitate ca un zeu al modei pentru femei. Multe dintre acestea considerau că drepturile dobândite în timpul războiului le erau amenințate și nu înțelegeau trecerea de la fusta peste genunchi a costumelor militare, la fusta lungă. Au perceput această slăvire a gingășiei drept un pas înapoi către viața de casnice.

Christian Dior în atelierul său/ Getty

Printre cei mai aprigi critici ai săi s-a numărat chiar Gabrielle “Coco” Chanel, care a afirmat într-un interviu “Uite cât de ridicole sunt aceste femei, poartă haine create de un bărbat care nu cunoaște femeile, nu a avut una și visează să devină una.” Rivalitatea dintre cei doi avea să devină celebră în lumea modei.

Susținerea lui Dior a venit din partea revistelor de modă, astfel că în fața protestelor făcute de femei, Christian Dior a rezistat și și-a continuat activitatea. Până în 1953 ajunge ca Masion Christian Dior să valoreze 17 milioane de dolari.

Se spune că una dintre muzele sale feminine ar fi fost chiar o româncă stabilită la Paris, pe care a cunoscut-o în anii 1950, Mitza Bricard. A fost și cea care a condus departamentul de creație al casei Dior, ca designer de pălării. Scrierile vremii notează că Mitza Bricard era o femeie încântătoare, care purta mereu un turban cu motive animal print și șiraguri de perle pe încheieturi. Nu se cunosc prea multe detalii despre relația celor doi.

Mitza Bicard

În 1955, Dior îl ia ca asistent personal pe un tânăr talentat, de doar 19 ani. Pe atunci un necunoscut, azi un nume celebru, Yves Saint Laurent era cel căruia Dior îi încredința casa sa de modă. 2 ani mai târziu, Dior murea la vârsta de 52 de ani, iar cauzele rămân necunoscute până azi.

Christian Dior spunea că ,,după femei, florile sunt cel mai minunat lucru pe care Dumnezeu l-a dat lumii”, de aici poate și toate parfumurile create cu tente florale. Unul dintre cele mai iubite și căutate parfumuri ale casei Dior se numește Blooming Bouquet, creat în cinstea designerului în 2014, cu esențe care transmit parfumul plin și amețitor al unui buchet de flori.


Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *