Skip to content

“Oamenii trebuie să înțeleagă că organizatorii de evenimente nu țin banii din bilete într-un seif, ci banii circulă” – Edi Chereji, director de comunicare Untold și Neversea

Anularea evenimentelor culturale majore din această vară are efecte colaterale pe măsură. Nu vorbim doar despre echipele angajate în organizarea festivalurilor, ci despre artiști, colaboratori, tehnicieni, dar mai ales despre impactul pe care îl are asupra turismului.

Untold, cel mai mare festival de muzică din România, organizat la Cluj, reprezenta o sursă importantă de venit pentru comunitatea locală: baruri, restaurante, hoteluri, pensiuni, transport, etc. La fel și Neversea pentru Constanța.

Singurul sprijin pe care organizatorii de astfel de evenimente l-au primit din partea statului este acela că au primit posibilitatea transformării biletelelor deja achiziționate în vouchere sau bilete pentru edițiile următoare, ori li s-a permis amânarea returnării banilor către cei care o vor cere, până la finalul lui 2021.

Dacă ar fi fost obligați să dea banii înapoi pe bilete, atunci asta ar fi însemnat o adevărată lovitură, fiindcă organizarea festivalurilor se bazează în mare măsură pe biletele vândute cât mai din timp, astfel că banii încasați nu rămân la buget, ci sunt cheltuiți.

Pentru a explica acest mecanism și a vedea ce urmări are pandemia asupra domeniului organizării de evenimente, am stat de vorbă cu Edi Chereji, director de comunicare al Untold și Neversea.

Edi, care este impactul pe care anularea Untold și Neversea il are asupra voastră și ce alte efecte colaterale sunt?

În primul rând există un impact sufletesc, fiindcă fiecare om din echipa UNTOLD trăiește bucuria pregătirii festivalurilor și apoi adrenalina din timpul festivalurilor, iar în acest an toate aceste lucruri ne vor lipsi tuturor. Și nouă, celor care organizăm și publicului nostru care iubește festivalurile noastre.

Apoi, sigur că există și efectul de domino a ceea ce înseamnă să nu se organizeze două din cele mai mari festivaluri din Europa, care aduce odată cu asta pierderi pentru tot ecosistemul care susține un festival, de la furnizori până la comunitatea locală care profită de numărul mare de turiști sosiți în oraș.

“La Cluj, în 2019 UNTOLD a generat încasări de peste 45 mil euro în comunitatea locală, iar la Constanța au fost peste 25 mil euro în comunitate. Iar acești bani nu vor mai fi în comunitățile locale.”

Edi Chereji, director de comunicare Untold și Neversea

La ce sumă se ridică pierderile?

Pierderile majore sunt în principal legate de faptul că nu mai putem genera același business pentru anul în curs, care ar fi însemnat susținerea unei industrii specializate, care înseamnă mii de oameni specializați care lucrau în construcția și desfășurarea festivalurilor.

Legat de pierderile noastre, noi am încercat să ne focusam mai mult pe cum putem salva ceea ce am construit până acum pentru 2020 și să mutăm totul pentru 2021, cum ar fi investițiile în producție, artiștii invitați în acest an să fie reprogramați pentru anul viitor, decoruri.

Pierderi majore pentru noi ar fi fost în contextul în care am fi început să construim festivalurile, fiindcă noi avem nevoie de aproximativ 3 săptămâni și la Constanța și la Cluj-Napoca pentru a pregăti zona, ori dacă ajungeam să construim și am fi fost puși în situația să stopăm totul, asta ar fi însemnat pierderi deoarece construcția odată începută însemna costuri care trebuia achitate chiar și dacă nu făceam nimic.

Pe de altă parte, cele mai însemnate pierderi sunt cele ale comunităților locale, fiindcă în fiecare an festivalurile noastre aduceau sume imense în comunitatea locală.

Untold 2019

La Cluj, în 2019 UNTOLD a generat încasări de peste 45 mil euro în comunitatea locală, iar la Constanța au fost peste 25 mil euro în comunitate. Iar acești bani nu vor mai fi în comunitățile locale, deoarece nu vor mai exista zecile de mii de oameni care să cheltuiască în timpul festivalurilor.

Ați incercat să veniți cu soluții pentru a supraviețui, cum ar fi voucherele Anytime sau party-ul organizat online de 1 mai. Cum au răspuns oamenii la propunerile voastre?

Voucherele Anytime au fost în primul rând un răspuns al nostru la această perioadă de nesiguranță pe care am traversat-o, perioadă în care fanii care își cumpăraseră bilete așteptau un răspuns la întrebarea se vor ține sau nu festivalurile, iar noi neavând un răspuns clar din partea autorităților, am încercat să le oferim liniște oamenilor cu ceea ce depindea de noi și anume garanția că vor avea accesul asigurat la una din următoarele 3 ediții, pe baza abonamentului/biletului achiziționat în acest an.

Edi Chereji, director de marketing și comunicare Untold

Oamenii au primit extraordinar de bine propunerea noastră, peste 95% dintre ei alegând această variantă din prima săptămână în care am anunțat-o. Acest lucru este o dovadă că oamenii au încredere enormă în ceea ce facem noi.

“Oamenii trebuie să înțeleagă că organizatorii de evenimente nu țin banii din bilete într-un seif, ci banii circulă, se plătesc avansurile artiștilor și alte cheltuieli ce trebuie gestionate în avans.”

Din partea statului ați primit vreun sprijin pentru acoperirea pierderilor materiale?

Statul a reglementat pentru întreaga industrie de evenimente din România faptul că biletele vândute în acest an, în cazul în care evenimentele se anulează sau se amână, se raportează automat pentru ediția reprogramată sau poate fi convertit în voucher valoric, ce poate fi folosit la orice alte evenimente ale organizatorului, iar în cazul în care posesorul nu poate participa sau valorifica voucherul până la finele lunii septembrie 2021, va primi banii înapoi în perioada octombrie – decembrie 2021.

Noi, UNTOLD, prin varianta ANYTIME propusă fanilor înainte și independent de măsura luată de Guvern, cum ți-am zis, am primit votul de încredere al fanilor prin cei 95% care au ales varianta noastră, însă măsura luată de autorități este ca o gură de oxigen pentru industria de evenimente din România, deoarece oamenii trebuie să înțeleagă că organizatorii de evenimente nu țin banii din bilete într-un seif, ci banii circulă, se plătesc avansurile artiștilor și alte cheltuieli ce trebuie gestionate în avans.

Ce așteptări ați fi avut din partea autorităților, cum ar fi putut/ ar putea să vă vină în sprijin vouă și celorlalți organizatori nevoiți să anuleze evenimente?

Cel mai important lucru pe care l-am cerut a fost legat de predictibilitate pe termen lung, deoarece industria noastră nu se poate organiza cu o predictibilitate de 30 de zile.

Noi trebuie să știm din timp ce avem de făcut. Pe noi ne-ar fi ajutat cel mai mult în ultima perioadă un răspuns clar: da, se pot organiza și în ce condiții se pot organiza; nu se pot organiza până la data de.

Pentru noi era vital o aproximare de timp de minimum 2-3 luni, fiindcă altfel, cu estimări de maxim 30 de zile puteam ajunge în situația nedorită în care azi să fie ok și să ne apucăm să construim festivalul, să ducem sute de camioane cu echipamente la fața locului, să ne apucăm de montaje și peste 2-3 săptămâni să fim anunțați că în continuare se prelungește perioada în care nu se pot organiza evenimente.

Pe lângă asta, ne-am arătat disponibilitatea de a ne implica în grupuri de lucru prin care autoritățile să aibă acces direct la problemele cu care se confruntă industria noastră. Nu am solicitat alte măsuri ca industrie, altele decât cele care am văzut și noi că au fost aplicate în alte țări din Europa.

Ce se întâmplă cu artiștii cu care aveați contracte? Îi veți plăti și vor veni la anul?

Majoritatea artiștilor ne-au anunțat că vor veni cu aceeași plăcere anul viitor, iar pe lângă cei confirmați până în martie când a început epidemia în România vor fi mai mulți alți artiști de anunțat, deoarece până în martie am reușit să anunțăm cam 50% din line-up.

“Cred că e important să conștientizăm că toată lumea se confruntă cu probleme, nimeni nu este ocolit, nu ne este greu doar nouă, nu îmi este greu doar mie, le este greu și lor, și ție, și fiecărei persoane în parte.”

Ce faceți ca să mentineți sponsorii alături de voi?

În tot acest timp nu am simțit nici un moment că suntem singuri, sponsorii și-au declarat susținerea față de noi și ne-am străduit să găsim împreună cu ei cele mai bune soluții astfel încât să putem depăși cu bine această perioadă grea și pentru ei și pentru noi.

Neversea 2019

Cred că e important să conștientizăm că toată lumea se confruntă cu probleme, nimeni nu este ocolit, nu ne este greu doar nouă, nu îmi este greu doar mie, le este greu și lor, și ție, și fiecărei persoane în parte.

Odată ce înțelegem acest lucru și înțelegem că trebuie să privim perioada asta ca o perioadă de reset mental pentru toată lumea, ne putem pune la masă, de oricare parte a baricadei ne-am afla, să găsim cele mai bune soluții.

În plus, noi am demonstrat și până acum că suntem parteneri de cursă lungă, majoritatea partenerilor noștri fiind alături de noi de la prima ediție, cu atât mai mult găsim acum soluții să trecem împreună, și când este mai greu.

“Dacă aceste evenimente, prin responsabilitatea noastră și a participanților nu vor genera panică, focare și alte lucruri, cred că încet încet vom putea tot crește numărul de participanți, amploarea lor, până vom ajunge la normalitate.”

Vă gândiți să faceți o formulă de eveniment restrâns la 1000 de oameni?

Ne gândim la diverse metode prin care să le aducem oamenilor bucurie. Și la capitolul idei chiar nu ducem lipsă.

Trebuie, însă, să vedem cum le corelăm și cu măsurile impuse de autorități, astlfel încât experiențele trăite de oameni să fie de cea mai bună calitate. Un astfel de exemplu este Overnight, cel mai mare party de acasă, o producție transmedia transmisă pe PRO TV, Kiss FM și digital.

Oricum, în această perioadă, oricare ar fi evenimentele, cel mai important lucru este să construim încredere.

Pe de o parte noi, organizatorii, să implementăm toate măsurile impuse, pe de altă parte participanții să le respecte. În felul acesta minimizăm riscurile, în felul aceasta ne recăpătăm încrederea că este safe să ne întâlnim și să ne simțim bine împreună, chiar și în grupuri mai mici.

Iar dacă aceste evenimente, prin responsabilitatea noastră și a participanților nu vor genera panică, focare și alte lucruri, cred că încet încet vom putea tot crește numărul de participanți, amploarea lor, până vom ajunge la normalitate.

Ce a fost cel mai greu pentru voi în această perioadă?

Cel mai greu lucru a fost să ne obișnuim cu ideea că anul acesta nu vom avea cele două festivaluri.

Nu știu câtă lume poate să înțeleagă, însă pentru noi, cei care le organizăm și suntem obișnuiți să fim mereu în priză, să fim agitați, să rezolvăm ceva, perioada asta în care nu vom avea aceeași intensitate va fi cam ca și cum ai ține leul în cușcă (zâmbește).

Și a mai fost greu și să ne luptăm cu lipsa predictibilității, pe de o parte a fost dorința noastră de a lupta până în ultima clipă pentru șansa de a face ceva și în acest an, pe de altă parte era și datoria noastră de a ne asuma, totuși, o decizie, chiar dacă decizia autorităților a întârziat să apară, având în primul rând o datorie față de oamenii frumoși care așteptau să ajungă, fie la Constanța, fie la Cluj, iar ei aveau nevoie să știe din timp ce fac cu cazările, transportul etc.

Dar, într-un final, am lăsat emoțiile deoparte și am acționat responsabil și rațional, punând cap la cap toate informațiile ce ne-au fost disponibile și ajungând la concluzia că e mai bine să punem distracția pe pauză 1 an.

Și sunt convins că am luat cea mai bună decizie, punând pe primul loc siguranța oamenilor, în tot contextul acesta plin de incertitudini pe care îl știm cu toții.


Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *