Skip to content
BrightEd

Niște liceeni fac lumină în educație, acolo unde statul român a lăsat copiii în beznă

2020 a fost un an cu totul aparte pentru întreaga omenire. Dar copiii din România au trăit și mai diferit acest an, în care școala nu a mai fost ce știam cu toții. Într-un sistem educațional oricum viciat de lipsuri majore, școala online a adâncit prăpastia, acolo unde ea deja exista.

Ministerul Educației spune că a livrat anul acesta un număr de aproape 200.000 de tablete. Cu toate acestea, informațiile din teren nu sunt chiar pozitive. Nevoia copiilor e mai mare decât ce s-a acoperit deja. Și, chiar dacă au primit tablete, mulți copii nu au acces la internet. De exemplu, în Prahova și Neamț.

În satele Vărbilău (Prahova) și Tămășeni (Neamț), există în continuare copii desprinși de tehnologia la care trebuia să aibă acces. Două sate necunoscute pentru nimic, nici pentru lucruri bune, nici pentru cele rele. Două sate în care celor mici li se fură șansa la educație – un drept devenit în acest context un lux.

În septembrie, însă, doi liceeni care nu se cunoșteau și trăiau la 300 de km distanță, au făcut echipă în cadrul unui program de antreprenoriat pentru liceeni.  

Programul online de antreprenoriat în educație pentru liceenii din mediul rural a avut loc în această vară. Timp de patru săptămâni, aproximativ 45 de elevi au dezvoltat soluții pentru a sprijini procesul educațional al copiilor vulnerabili din ciclul primar.

Scopul acestui proiect, organizat de Fundația Noi Orizonturi, a fost de a oferi tinerilor din mediul rural un context educațional pentru a-și dezvolta gândirea antreprenorială, dar și pentru ca aceștia să își sprijine comunitățile locale din care fac parte. Liceenii au fost ghidați de experți și mentori și au parcurs toate etapele construirii unui proiect de antreprenoriat în educație.

Din cadrul acestui proiect s-a născut și BrightEd, inițiat de Diandra și Fabian.

Diandra Fechita este elevă în clasa a XI-a la Colegiul Național Roman-Vodă din Roman, însă este de origine din satul Tămășeni, Neamț. Face voluntariat de aproape șapte ani și s-a înscris în acest proiect din dorința de a face bine și de a-și ajuta comunitatea să evolueze.

Cealată jumătate a proiectului, Fabian Leiba, este elev în clasa a XII-a la Colegiul Național „Spiru Haret” din Ploiești. Cel mai mult îi place să iasă din zona de confort și să cunoască oameni noi. Așa spune că a ajuns și la acest program.

Au început cu câteva ateliere prin care i-au învățat despre mediul digital pe elevii din clasele primare din mediul rural. Aceste ateliere constau în câteva jocuri și o prezentare despre ce e internetul.

Le explică ce înseamnă siguranța în online, cyberbullying-ul, rețelele de socializare, le arată creatori de conținut educativ și le prezintă aplicații unde își pot testa cunoștințele.

Dar s-au lovit de o problemă: copiii pe care încercau să îi educe în legătură cu mediul digital nu aveau tehnologie.

După ce am început atelierele, am realizat curând că cei mici nu au tehnologie cu care să lucreze. Am inițiat apoi o campanie de donare de tablete și laptop-uri, însă nici asta nu a ajutat atât de mult, pentru că următoarea lipsă identificată a fost internetul. Acum strângem și device-uri și încercăm să adunăm și fonduri pentru a le putea plăti abonamentele la internet, iar astfel să aibă acces la școala online”, ne-a spus Fabian. 

Cei de la BrightEd nu doar că oferă tabletele, ci organizează și un program de mentorat în care elevii intră atunci când beneficiază de un dispozitiv.

Liceenii vor să îi sprijine pentru a nu abandona școala, pentru a le demonstra că și ei au trecut prin situații asemănătoare lor și că au avut de înfruntat aceleași condiții.

„Credem că cel mai important aspect din întreaga noastră activitate este perioada de mentorat care urmează după ce elevii primesc dispozitivele, perioadă în care vom fi alături de ei pentru a-i susține cu noua tehnologie”, adaugă Fabian.

Nu i-au inspirat doar pe cei mici, ci și pe alți elevi de la liceu. Au deja aproximativ 50 de voluntari din toate zonele țării. Au reușit să realizeze trei ateliere fizice, iar de curând a avut loc și unui online, ajungându-se la 92 de elevi din mai multe sate din Prahova, Mureș și Neamț.

Vor să continue cu recrutarea voluntarilor, formarea mentorilor și alcătuirea unei biblioteci virtuale cu resurse gratuite pentru elevii de ciclul primar. 

Dacă doriți să îi sprijiniți, puteți afla mai multe informații aici.


Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *