Skip to content

Moștenirea lui Jean-Luc Godard

Regizorul Jean-Luc Godard a decedat ieri, la vârsta de 91 de ani. Unul dintre inițiatorii Noului Cinema Francez, Godard a lăsat în urmă mai mult decât moștenirea a peste 130 de filme regizate, apreciate în toată lumea și multi-premiate. Godard a lăsat drept moștenire curajul de a face film în afara normelor, demonstrând încă de la primele filme că orice e permis în cinematografie.

Captură din À bout de souffle – 1960

În anii ’50, cinematografia mondială își revenea după Al Doilea Război Mondial, urmând, în mare măsură, rețete de filme care erau testate și ștampilate de Hollywood: Western-uri hipermasculine, eroi demni, mizanscene studiate și montaj meticulos.

“Era de aur” a Hollywood-ului răsuna și în restul lumii. Părea că singurul fel prin care un film poate avea succes este după modelul american.

În 1960, Jean-Luc Godard a făcut filmul À bout de souffle, iar anul a fost marcat întocmai de revoluția pe care a făcut-o filmul regizorului francez.

Trailerul filmului À bout de souffle

Încă de la primele proiecții, filmul a zguduit lumea cinematografiei prin montajul aparent brutal, imaginea tremurată și ritmul atipic. Comentariul social pe care filmul l-a adus reprezintă, de fapt, adevărata valoare a sa.

Același lucru poate fi spus și despre următoarele filme ale lui Godard: Une femme est une femme, Les carabiniers, Alphaville, Pierrot le fou sau Masculin féminin sunt filme clasice din cinematografia mondială.

Mai mult decât atât, opera lui Jean-Luc Godard reprezintă o sursă de inspirație pentru cineaștii rebeli, nonconformiștii care, la rândul lor, au schimbat lumea filmului: Brian de Palma, Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, Quentin Tarantino, Werner Herzog, Yorgos Lanthimos, Xavier Dolan.

În total, Festivalul de Film de la Cannes a proiectat, de-a lungul timpului, 22 de filme semnate de Jean-Luc Godard. Ironic, în 1968, regizorul a pus umărul la oprirea desfășurării festivalului, alături de cineastul Claude Lelouch, în semn de solidaritate cu protestele studențești din Franța. La fel de ironică este iubirea lui declarată pentru filme americane din “Epoca de Aur” a Hollywood-ului, având în vedere stilistica atât de nonconformistă a filmelor lui.

Jean-Paul Belmondo, Anna Karina, Jean Seberg sau Brigitte Bardot sunt printre super-starurile care s-au remarcat în filmele lui Jean-Luc Godard.

Iar producătorul româno-francez Marin Karmitz a avut șansa de a lucra cu Godard ca asistentul său de regie și ca producător.


Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *