Maitec. Povestea emoționantă a sculptorului pe care Eliade l-a numit “cel mai puternic urmaș spiritual al lui Brâncuși”

În timpul Revoluției din 1989, în urma schimburilor de focuri din zona Televiziunii Române, atelierul sculptorului Ovidiu Maitec, situat în strada Pangratti, a ars complet într-un incendiu.

Artistul a pierdut atunci circa 70 de sculpturi în lemn și bronz, uneltele de lucru, biblioteca și întreaga arhivă personală, ce cuprindea evidența lucrărilor, precum și corespondența cu colecționarii și criticii de artă români și de peste hotare.

Familia sa susține că sculptorul nu a putut trece niciodată peste acel șoc, chiar dacă a primit un sprijin important. Imediat după Revoluție, în ianuarie 1990, Ovidiu Maitec a fost invitat la Paris de Ministrul Culturii din Franța, care i-a comisionat o lucrare de anvergură și i-a pus la dispoziție un atelier permanent, dotat cu toate instrumentele necesare.

La 30 de ani de la evenimentul care i-a marcat viața și cariera, Ovidiu Maitec este adus în atenția publicului român, printr-o expoziție specială organizată la Muzeul Național de Artă al României – Lemn. Aur. Lumină.

Expoziția Lemn. Aur. Lumină
Expoziția Lemn. Aur. Lumină

Vizitatorii pot admira sculpturile sale, aflate în colecții private, dar și picturile soției sculptorului, Sultana Maitec. Expoziția este completată de lucrările de artă contemporană ale fiului celor doi, fotograful Stephane Maitec și ale soției acestuia, fotografa Dana Maitec.

Expoziția poate fi vizitată între 31 octombrie 2019 – 30 ianuarie 2020, iar biletul de intrare costă 10 lei.

Victoria, 1988, Ovidiu Maitec
Bronz, Colecție privată
Victoria, 1988, Ovidiu Maitec
Bronz, Colecție privată

Considerat astăzi unul dintre cei mai importanți sculptori români, Ovidiu Maitec a fost descoperit și susținut de celebrul colecționar britanic Jim Ede. A debutat cu o expoziție personală la Londra, apoi a participat de patru ori la Bienala de Artă de la Veneția, iar lucrările sale au devenit parte a unor prestigioase colecții internaționale. În paralel, expoziția documentează destinul de excepție al Sultanei Maitec, care a îndrăznit o spectaculoasă ruptură față de cursul realist dominant al artei epocii, optând pentru o pictură nonfigurativă în tehnica foiței de aur – material ce va deveni marca sa vizuală dominantă.

Stéphane Maitec, fiul celor doi, lucrează din 2002, alături de Dana Maitec: un duo care și-a construit o impresionantă carieră internațională în fotografia artistică. Cei doi sunt, potrivit criticilor de artă din Paris, unde au expus prima dată Reflections, inventatorii unei noi tehnici de fotografie pe care cei doi artiști au denumit-o art mirroring vivid – un experiment vizual inovator în care jocul de reflexii asupra unor sculpturi realizate din oglinzi exploatează potențialul creator al luminii și culorii, fără nicio intervenție digitală.
Seria Reflections oferă publicului oportunitatea de a intra în contact cu opera lor, expusă în Franța, Statele Unite, Elveția, Belgia, Italia. Lucrările din această serie pot părea, la o primă vedere, similare picturii, sau, prin iluzia de tridimensionalitate, sculpturii: ele sunt însă fotografie pură. 

sursa: MNAR


Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *