Skip to content

“Lăsăm să dispară sectorul cultural independent, fiindcă oricum nu îl înțelegem.” Reacții la decizia de închidere a teatrelor și cinematografelor

Decizia de închidere a sălilor de spectacol și a cinematografelor, anunțată ieri, la doar o lună de când ele fuseseră deschise, a stârnit un val de revoltă din partea operatorilor culturali și a artiștilor, afectați în mod direct.

Cei care activează în sectorul cultural independent nu critică doar decizia, ci mai ales lipsa de măsuri de sprijin, deși acestea ar fi fost promise de către membrii guvernului, la întâlnirile avute cu oamenii din domeniu.

Cultura la dubă a stat de vorbă cu mai mulți oameni implicați în organizarea de evenimente și a cules reacții din spațiul public, iar toate punctele de vedere arată că domeniul cultural a fost și va fi în continuare grav afectat de criza provocată de noul coronavirus, într-o țară în care cultura nu a fost niciodată o prioritate pentru guvernanți.

Din păcate, închiderea sălilor și, implicit, lipsa de activitate a artiștilor, va duce la dispariția mai multor spații culturale independente, o spun chiar cei afectați.

Iată, de pildă, mesajul echipei Teatrului Apollo 111 din București:

„Închidem din nou teatrele și cinematografele fără să avem un plan pentru sprijinirea unui sector cultural independent oricum precarizat și ignorat, care se află acum în fața dezastrului.

Îl lăsăm să dispară pentru că oricum nu îl înțelegem, deși am avut întâlniri cu reprezentanții lui, care ne-au explicat cum funcționează, deși acest sector a construit în ultimii 30 de ani spații culturale și spectacole remarcabile, a educat și creat public nou, a creat locuri de muncă, a plătit impozite, a inovat, a fost în avangarda culturii românești.

Închidem din nou teatrele și cinematografele independente și nu le oferim niciun sprijin să treacă peste următorul an. Închidem din nou ușa culturii, în România anului 2020, parte din Uniunea Europeană, pentru că nici acum nu înțelegem ce înseamnă asta pentru viitorul poporului pe care îl conducem.

Teatrul Apollo 111/ Foto: Apollo 111
Teatrul Apollo 111/ Foto: Apollo 111

Despre lipsa de măsuri vorbesc și fondatorii teatrului independent Unteatru, regizorii Andreea și Andrei Grosu:

Redeschiderea și cea de-a doua închidere a teatrelor sunt două evenimente care au surprins sala unteatru în aceeași ipostază: goală.

În tot acest timp ne-am aflat în imposibilitatea de a ne relua activitatea artistică cu public în sala de spectacol, noile norme limitând drastic numărul locurilor disponibile.

Nu decizia autorităților de a înăspri regulile pentru a limita răspândirea virusului este cea care ne îngrijorează, ci faptul că încă nu se discută despre o schemă reală de susținere a sectorului independent, poate cel mai afectat în această perioadă. Toate încercările noastre de a porni un dialog au fost în zadar.”, au declarat Andreea și Andrei Grosu pentru Cultura la dubă.

Decizia de închidere a sălilor afectează în egală măsură și distribuitorii de film, care oricum se aflau într-o situație critică, după 6 luni de inactivitate. Aceștia își reluaseră munca și începuseră să promoveze lansările filmelor în cinematografe, dar toate investițiilor lor sunt acum pierdute.

Cinema Elvire Popesco/ foto: Institutul Francez

Lipsa de predictibilitate și panica falsă ce se instaurează vin peste toate pagubele de ordin financiar deja existente.

Nu există nicio explicație logică pentru care s-au ales tocmai teatrele și cinematografele. Nu există nicio anchetă epidemiologică, nu s-a descoperit nici un singur caz în aceste spații în care se respectă distanțarea, dezinfectarea și purtarea măștii. Și nicio consultare cu operatorii.

Deciziile astea luate de pe azi pe mâine fără o discuție directă cu cei implicați și fără niște măsuri de susținere nu pot decât să ne consterneze și să ne frustreze. Toată munca din ultima perioadă se reduce la zero de azi pe mâine.

Pe de altă parte, sunt cele mai la îndemână decizii și cele cu impact electoral mic. S-a făcut ceva? S-a făcut. S-au luat măsuri? S-au luat. Decizia asta ne arată încă odată cât de insignifianți suntem și cât de puțin contează cultura pentru aleșii noștri.”, a declarat Monica Felea, co-fondator Bad Unicorn, pentru Cultura la dubă.

Anunțul făcut de pe o zi pe alta de către Prefectul Municipiului București, Gheorghe Cojanu, a luat prin surprindere inclusiv instituțiile de stat. De exemplu, Sala Radio tocmai anunțase deschiderea noii stagiuni de concerte ale Orchestrelor și Corurilor Radio, iar unele au avut loc săptămâna trecută.

Între timp, totul a fost dat peste cap, inclusiv concerte la care erau invitați artiști de peste hotare.

“Inchiderea, din nou, a activității Orchestrelor și Corurilor Radio este o decizie care afectează un număr foarte mare de iubitori ai muzicii clasice și ai jazz-ului, mai mulți, poate, decât la orice altă instituție de cultură.

Și aceasta deoarece producțiile noastre muzicale nu se adresează doar publicului din sala de concert și nu au impact numai asupra muzicienilor, deopotrivă membri ai ansamblurilor noastre, dirijori și soliști invitați. Ci și asupra ascultătorilor postului public de radio, întrucât toate concertele care au loc pe scena Sălii Radio sunt transmise în direct la Radio România Muzical și Radio România Cultural sau înregistrate pentru difuzare ulterioară.” a declarat pentru Cultura la dubă – Liliana Staicu, director al Orchestrelor și Corurilor Radio din România

Pe de altă parte, alți manageri culturali de la stat au avut discuții direct cu Raed Arafat sau cu ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, pentru a își putea continua parțial activitatea. Este și situația Filarmonicii George Enescu, care a primit acordul de a ține concertele fără public, urmând ca ele să fie înregistrate și transmise online.

“Deocamdată am acordul de principiu al lui Raed Arafat şi al lui Nelu Tătaru să înregistrăm în sală, fără spectatori, respectând recomandările sanitare, iar apoi transmitem online. Programul rămâne, doar că se transferă în online, până se va da drumul la sală. Există programul, e aprobat. Săptămâna aceasta am dirijorul şi solistul, un britanic, care sunt în ţară. I-am şi plătit”, a precizat pentru Agerpres directorul Filarmonicii bucureştene, Andrei Dumitriu

Ateneul Român/ foto: Filarmonica George Enescu
Ateneul Român/ foto: Filarmonica George Enescu

Totuși, acesta spune că închiderea va avea efecte grave pe termen lung. Filarmonica George Enescu are deja aproximativ 1000 de abonamente vândute.

“În mod cert va fi o problemă mare. Eu am sesizat Ministerul Culturii. Există înţelegere din partea domnului ministru Bogdan Gheorghiu, numai că ce se întâmplă în anul bugetar viitor? Anul acesta, până la urmă, ne descurcăm, dar pentru la anul e o problemă”, a mai spus Andrei Dimitriu pentru Agerpres.

Un îndemn la luciditate și solidaritate vine din partea Institutului Francez de la București, nevoit și el să închidă sala de cinema Elvire Popesco.

“În aceste vremuri dificile, Institutul Francez din România dorește să ofere tot sprijinul său și să își exprime solidaritatea față de operatorii culturali români. Mai mult ca oricând, trebuie să fim împreună pentru a discuta și a găsi soluții care să permită în cele din urmă artelor și artiștilor să treacă prin această criză fără precedent, care îi afectează puternic.”, se arată în mesajul Institutului Francez.

Chiar dacă spațiile culturale au arătat până acum că pot respecta măsurile de protecție pentru spectatori și nu a fost semnalat niciun focar de COVID 19 în domeniul cultural, câțiva artiști trag un semnal de alarmă că nu de aceeași protecție au beneficiat actorii, care și-au asumat pe propria răspundere contactul cu colegii pe scenă sau în culise, fără ca ei să fie testați, așa cum se întâmplă în alte țări, înainte de spectacole.

Next time când deschideți teatrele poate vă gândiți și la siguranța celor care lucrează în teatre (actori și corp tehnic). Poate vă gândiți ăa alocați bani pentru sănătatea creatorilor de teatru, pe care ziceți ca atâta îi respectați.

Unicul mod de a ne face meseria în siguranță este să fim testați constant și periodic. Închiderea teatrelor nu este deloc o soluție. Este o decizie disperată și nocivă. Mai ales pentru spațiile independente.

Este amânarea rezolvarii unei situații și nicidecum rezolvarea ei, iar efectele sunt dezastroase. Așa cum s-au plătit chirii în mall-uri, așa cred că Ministerul Sănătății poate aloca bani pentru testarea actorilor și a corpului tehnic.” a scris actrița llinca Manolache.


Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *