UNTOLD, cel mai mare festival de muzică din România, pregătește anul acesta o ediție cu totul specială, care va aduce pentru prima dată în România una dintre cele mai populare trupe ale ultimilor ani – Imagine Dragons.
Se întâmplă rar ca artiști actuali să aleagă țara noastră pentru a concerta, fiind știute problemele de infrastructură cu care ne confruntăm. De ce ar veni în România când ei pot umple orice stadion din țările occidentale? Totuși, industria de evenimente a crescut vizibilitatea țării noastre la nivel internațional, într-un sens pozitiv, iar experiențele artiștilor care deja au trecut pe la noi recomandă marile festivaluri românești.
De altfel, UNTOLD ia în calcul și o extindere la nivel internațional.
Despre toate acestea am stat de vorbă cu Edy Chereji, cofondator UNTOLD Universe.
***
Edy, povestește-ne, te rog, cum ați reușit să aduceți Imagine Dragons și ce presupune negocierea cu niște artiști de talie mondială foarte actuali.
Noi suntem în contact cu managementul trupei din 2022, ne-am fi dorit să îi aducem chiar atunci la UNTOLD. Anul trecut, Imagine Dragons a fost trupa cu cele mai multe cântări live în toată lumea. Dar trebuie să se alinieze mai multe lucruri ca să poți să duci la capăt un asemenea show. Trebuie să aibă și alte concerte în proximitate, în perioada respectivă.
Am fost și noi insistenți, determinați. În primul rând e un efort financiar foarte mare să aduci o trupă care oriunde în lume umple stadioane de una singură.
În același timp, e un angajament pe care ni l-am luat de-a lungul timpului pentru UNTOLD, de a trece din zona de muzică electronică către pop și pop-rock.
Am avut surprize frumoase, în 2019 Robbie Williams, The Script în 2021.
Din feedback-ul primit, am mișcat și o categorie de oameni care nu mergeau la festivaluri, dar fiind vorba de o trupă atât de iubită, prezentă pentru prima dată în România, mulți vor veni pentru prima dată la UNTOLD datorită lor.
Cu siguranță Imagine Dragons va fi concertul anului în România.
Știu că logistica pentru a aduce o asemenea trupă e foarte complexă. Ce presupune, mai exact?
Da, în primul rând e important să ne gândim la ce înseamnă scena în sine. Un DJ are mult mai puțină mișcare scenică, în comparație cu o trupă. Ai 5-6 oameni care sunt din start la live.
Noi trebuie să facem o scenă care să se preteze pentru ambele tipuri de producții.
O altă provocare pe care o avem este să convingem trupa să ajungă până la Cluj, în condițiile în care are de adus 10-15 camioane de echipamente, iar în cazul în care vorbim de România, nu există autostrăzi.
Când te întreabă, din Ungaria, de pe M1 sau M0, pe ce M o luăm? Le spui vii pe M0 până la graniță, apoi intrați pe drum european sau pe drum național.
Pe de altă parte, ne ajută că artiștii vorbesc între ei și cei care vin în România la festivalurile noastre sunt încântați și există puterea asta a recomandării.
Voi în fiecare an investiți foarte mult în scenă și în conceptul creativ. De ce e important pentru voi să aveți acea scenă cu o poveste?
Pentru că experiența UNTOLD e o evadare. Timp de 4 zile sau chiar pentru o zi, trebuie să simți că ai evadat din realitate și intri într-o lume fantastică. Ai ocazia să te redescoperi pe tine, să dai frâu liber imaginației.
Noi încercăm, prin concept, să stimulăm această creativitate a fiecăruia. E o rețetă pe care am avut-o de la început, am simțit că pe lângă line-up trebuie să mai fie și altceva la un festival.
Apoi, și faptul că festivalul s-a născut în Transilvania, un tărâm oarecum mistic, ne-a dat și mai multă încredere că trebuie să facem lucrul acesta.
Asta ne oferă și autenticitate. UNTOLD, în forma de acum, cu The World Capital of Night & Magic, este doar în Transilvania.
Dacă va exista vreun alt UNTOLD în lume, valorile vor fi comune, dar cu siguranță autenticitatea va fi dată de alte rădăcini.
În ultimii ani, festivalurile de muzică nu au mai fost doar despre muzică. De altfel, toate sunt cât mai diverse, cu domenii artistice care se întrepătrund. La voi cum va fi anul acesta?
E foarte adevărat. De exemplu, la scenă contribuie foarte mulți creativi, de la o idee, la schiță până la realitate. Apoi, noi suntem ca un magnet pentru designerii vestimentari din România. UNTOLD devine o platformă pentru ei. Au ocazia să vină la festival și să își expună creațiile, să se întâlnească cu un public dornic să descopere creațiile lor.
Iar în line-up se regăsesc și foarte mulți tineri artiști români, care au ocazia să ne arate creațiile lor și să le testeze cumva.
Am avut inclusiv lansări de carte.
Ne interesează să încurajăm proiecte din România care fac bine în societate, care inspiră, care îi motivează pe oameni să se implice în societate.
Anul trecut, a fost un moment foarte frumos cu Dăruiește Viață și B.U.G. Mafia.
Există o dezbatere în jurul marilor festivaluri de muzică, dacă ele sunt cultură sau doar entertainment. Tu cum te poziționezi?
E o discuție amplă legat de ce e cultură și care e semantica acestui cuvânt, care sunt nuanțele. Eu cred că orice fel de demers care reușește să ofere un conținut legat de prezent, de preocupările din prezent sau din trecut, cum a fost revenirea pe scena unui festival după 10-15 ani de pauză – B.U.G. Mafia, sau preocupări care ne ajută să ne imaginăm viitorul, cred că toate acestea sunt un act de cultură.
Probabil ne-am obișnuit cu partea elitistă a culturii, dar cultura poate fi și urbană și dintr-o zonă mai comercială. Ce pot să le spun celor care au semne de întrebare legate de asta, este să vină măcar o dată să testeze festivalul UNTOLD.
Cam câți oameni erați în echipa de organizare la prima ediție și câți sunteți acum?
Povestea a început cu 10-15 oameni în echipa de bază. Sigur, în timpul festivalului am ajuns la 5.000-6.000 de oameni implicați.
Iar acum am crescut destul de mult, dar sunt și mult mai multe proiecte. Acum echipa noastră are în jur de 100-110 persoane, membri permanenți și 15.000 – 16.000 de oameni implicați în timpul festivalului.
De aici încolo, încotro ați vrea să creșteți? Vă gândiți să depășiți granițele României sau să creșteți festivalurile din interiorul țării?
Ambele direcții sunt interesante. În cazul UNTOLD sau Neversea putem crește în ceea ce privește conținutul, programul artistic, actul în sine de cultură. Să creștem vizibilitatea internațională și să atragem mai mulți turiști străini.
Iar a doua direcție e cea a unei expansiuni internaționale, pe care o avem în vedere. Noi am anunțat în acest an că am intrat în parteneriat cu Mozaik Investments.
Ce înseamnă asta, mai exact?
Primim alături de noi un capital de investiții cu putere financiară, care crede în proiectele noastre, a ajutat alte proiecte asemănătoare. Împreună vrem să găsim o expansiune internațională a brandului UNTOLD, care ar trebui să se manifeste sub diverse forme.
Ambiția pe care o avem este să transformăm UNTOLD într-un brand global.
Aveți mai multe proiecte prin care vreți să încurajați tinerii, de exemplu celebra campanie Bac de 10. Ce mesaj vreți să transmiteți voi noilor generații?
Poate cel mai important mesaj e acela de a avea curaj și de a fi deschis. De a-ți dori să explorezi. Experiența UNTOLD e una curajoasă, din perspectiva noastră, am avut curajul de a visa la scară mare. E vorba aceea, if your dream doesn’t scare you, it’s not big enough.
Cred că prin ceea ce am reușit să facem, suntem un exemplu și copiii vin cumva motivați. Cei care se uită la povestea noastră poate află că au fost niște tineri care au pornit cu aceleași șanse, au urmat o facultate, au muncit pentru visurile lor. Cel mai important e că dacă ai curaj, se poate.
Am o poveste de anul trecut. O fată care a terminat bacul cu 10 a venit la UNTOLD gratuit, acolo partenerul nostru media Digi24 avea un media camp făcut pe timpul festivalului și se puteau înscrie cei care doreau să testeze ce înseamnă viața în televiziune. Ea s-a înscris la acel curs și, dintre toți, ei i s-a oferit șansa să lucreze în televiziune.
Mi se pare că e o poveste care îți arată felul în care festivalul poate să dea și curaj și să fie life changer.
Festivalul UNTOLD va avea loc la Cluj-Napoca între 2-6 august 2023. Anul trecut, a adunat 360.000 de spectatori în public.