electric castle foto marius maris

“Gorillaz este prima trupă live din istoria festivalului care ne-a cerut un show de două ore.” – Edmond Lenarth, director muzical Electric Castle

foto: Marius Maris

Electric Castle, unul dintre cele mai importante festivaluri de muzică din România, se află anul acesta la a 8-a ediție și va avea loc între 13 și 17 iulie la Bonțida, comuna din județul Cluj devenită celebră tocmai datorită acestui eveniment.

Au rămas memorabile imaginile cu oamenii fericiți în noroi, dar și concertele trupelor mari, precum Florence + The Machine, The Prodigy, Alt J sau Franz Ferdinand.

A pornit ca un festival de muzică electronica, după cum sugerează și numele, dar a ajuns să reunească nume diverse, din muzica rock, indie, trupe românești sau chiar artiști români din generația părinților noștri, Corina Chiriac sau Mirabela Dauer.

La prima ediție, din 2013, Electric a însemnat 40 de artiști, 3 scene și 3 zile. 10 ani mai târziu, la EC vor urca pe scenă 300 de artiști din 24 de țări, pe 10 scene, timp de 5 zile.

Omul care se ocupă de aducerea tuturor acestor artiști este Edmond Lenarth. Și tocmai el ajunge rar să vadă concertele pe care le aduce la Electric.

Într-un interviu pentru Cultura la dubă, Edmond povestește cum a reușit să îi aducă anul acesta pe Gorillaz, ce stă în spatele muncii sale și cum au schimbat pandemia și războiul negocierile cu artiștii.

***

Ce are special ediția de anul acesta din punct de vedere muzical?

Avem un line-up foarte divers, ce îmbină nume cu greutate în industrie, precum Gorillaz, cu artiști proaspăt lansați pe piață, cum sunt cei de la Twenty One Pilots.

Alăturarea continuă și cu artiști  precum Kruder & Dorfmeister și Ben Böhmer, Goldie și Sasha, DJ Seinfeld și Yves Tumor. Tot la categoria artiști fresh o avem pe Peggy Gou, superstarul muzicii electronice. 

Electric Castle 2017/ foto: Adrian Vărzaru



Cât timp ați negociat pentru aducerea Gorillaz? Au avut ceva cerințe speciale?

Gorillaz sunt meticuloși cu tot ce ține de partea tehnică a show-ului lor, dar e firesc dată fiind construcția vizuală unică pe care trupa o are. 

Ne-am fi dorit ca ei să fie prezenți la ediția din 2019, doar că în acea vară aveau turnee pe alte continente.

I-am anunțat pentru ediția din 2020, a intervenit pandemia, și suntem foarte încântați că am reușit să-i reconfirmăm pentru ediția din această vară pentru că sunt o trupă foarte solicitată.

Va fi un show special, este prima trupă live din istoria festivalului care ne-a cerut un show de 2 ore. 

Gorillaz/ foto: Denholm Hewlett

Când creați un lineup, țineți cont de dorințele fanilor? Faceti sondaje printre ei? Dacă da, care au fost cele mai cerute nume de-a lungul timpului?

După fiecare ediție avem un proces de feedback foarte detaliat cu publicul și printre temele atinse sunt și artiștii pe care și i-ar dori în festival.

Headlinerii ultimelor ediții au fost sugerați de ei și ne bucurăm de fiecare dată când reușim să contribuim la bucket list-urile fanilor EC.

Twenty One Pilots au fost printre trupele care s-au regăsit constant în propuneri, apoi sunt foarte mulți artiști pe care publicul vrea să îi readucem la EC, precum Florence + The Machine, semn că experiența de a-i vedea live a fost memorabilă. 

Electric Castle 2019/ foto: Electric Castle


Pe lângă Gorillaz, care crezi că vor fi numele cele mai așteptate de fani?

Am menționat deja Twenty One Pilots, am avut reacții foarte entuziaste când am anunțat Peggy Gou, Discloure sunt întotdeauna în top așteptări din partea fanilor. Avem publicul nostru fidel pe zona rock și aici faptul că experimentăm în multe genuri – post-rock, indie, alternative – ne aduce de fiecare dată un feedback imediat foarte bun. 

Ce e cel mai dificil în munca ta, de director artistic?

Imprevizibilul e cel mai greu de gestionat și astfel de momente pot să apară oricât de bine ai organizat totul.

Când o trupă anulează, pentru public e doar un nume care dispare de pe afiș.

Pentru noi înseamnă că trebuie să reluăm aproape tot programul, să găsim nume noi având foarte puțin timp la dispoziție, să readaptăm sloturi orare, să regândim tehnic structura la o scenă, etc. 

Există și presiunea bugetului, pe care trebuie să-l gestionezi foarte eficient în condițiile în care o mare parte dintre negocieri le ai cu 8-10 luni înainte de festival.

Edmond Lenarth, director muzical Electric Castle
Edmond Lenarth, director muzical Electric Castle

Încerci să intuiești evoluțiile din piață, să echilibrezi așteptările publicului cu linia artistică ce definește festivalul și cu ceea ce îți permite bugetul.

Noi mai avem și „frustările geografice”, distanța față de Vest, unde majoritatea trupelor mari își concentrează turneele, face foarte dificilă aducerea unor artiști.

Electric Castle e construit mult pe trupe live, ceea ce e minunat ca experiență muzicală, dar impune și costuri mult mai mari decât în cazul unor DJs, de exemplu. 

Cât de mult a schimbat pandemia procesul de lucru în negocierea cu echipele artiștilor? Au apărut clauze speciale?

Nu doar pandemia, ci întreg contextul global actual a adus foarte multe provocări.  Vorbim de o perioadă în care prețurile la combustibili au explodat în paralel cu o criză în zona transportatorilor, resursele umane s-au redus pe perioada pandemică, mulți oameni părăsind industria, dar și o explozie a numărului de evenimente după 2 ani de pauză, toate bazându-se, însă, pe o logistică ce nu a crescut neapărat în această perioadă.

Toate acestea pun foarte multă presiune și aduc limitări.

Artiștii, la rândul lor, doresc să fie mai bine protejați, orice contract are foarte bine detaliate clauzele de forță majoră: război, epidemie, hazarde naturale, etc.

Dacă te uiți în urmă la toate edițiile Electric la care ai participat, care ar fi concertul care ți-a rămas cel mai puternic în suflet și în minte?

Cred că visul oricărui om care se ocupă de line-up este să ajungă la concertele trupelor pe care le aduce chiar în festivalul la care lucrează.

Electric Castle 2018/ foto: Vizi
Electric Castle 2018/ foto: Vizi

Pentru echipa de booking, zilele de festival înseamnă un program greu de intuit din afară, pentru că noi gestionăm toate detaliile legate de artiști, de la fiecare detaliu tehnic al fiecărui show, care trebuie să iasă impecabil, la tot ce ține de transportul, cazarea, primirea artiștilor.

În spatele scenei, suntem aproximativ 100 de colegi și zeci de taskuri alocate fiecăruia dintre ei.

E ușor de înțeles de ce am reușit să văd foarte puține concerte de-a lungul edițiilor Electric Castle, dar mi-a rămas în suflet concertul Sigur Ros, din 2016.

Un concert pe o ploaie pătrunzătoare, dar cu o atmosferă unică. Am prins și o parte din show-ul The Prodigy, din 2015, iar trupa mi s-a părut din altă dimensiune. 

Imagini din concertul The Prodigy la Electric Castle 2015

Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *