Filmul “R.M.N”, regizat de Cristian Mungiu, a avut premiera în competiția oficială la Cannes. Vedeți primele reacții din presa internațională

foto: Gareth Cattermole/ Getty Images

Cristian Mungiu s-a întors aseară pe covorul roșu de la Cannes, în calitate de regizor prezent în competiția oficială, după o pauză de 8 ani, de la ultimul său film care a concurat pentru Palme d’Or – Bacalaureat.

Însoțit de echipa filmului, actorii Judith State, Maria Drăguș, Macrina Bârlădeanu, Marin Grigore și Orsolyna Moldovan, Mungiu a intrat în sala de proiecții în aplauzele publicului care s-a ridicat în picioare.

Așteptările iubitorilor de film și ale criticilor au fost mari, Mungiu fiind unul dintre cei mai apreciați regizori de la Cannes, de la câștigarea Palme d’Or cu 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile.

Iar tema filmului, foarte actuală – multietnicitatea și rasismul în UE – îi dă și mai multe șanse la câștigarea unui premiu.

Criticul Peter Bradshow de la The Guardian a fost, totuși, rezervat, în recenzia publicată după premiera filmului “R.M.N”, căruia i-a dat doar 3 stele din 5.

“Stilul narativ al lui Mungiu este la fel de lipsit de empatie și discret ca întotdeauna, cu o secvență remarcabilă în care un “consiliu” este organizat, în care paranoia rasistă a fiecăruia poate fi emisă liber; aceasta este arătată într-un cadru-secvență lung, static.  RMN este un film cu un ritm lent, sumbru, ale căruit viziuni empirice de la final sunt puțin dezamăgitoare. Dar este strâns legat de disfuncționalitatea și nefericirea din Europa, care trec neraportate și neadmise.”, a titrat azi The Guardian.

David Ehrlich, de la publicația americană Indiewire, notează filmul cu B+, corespondentul notei 9+.

“Este o eleganță rară în felul în care Mungiu stabilește istoria acestui loc și diviziunile sale culturale și o omnisciență în felul în care anticipează viitorul; plasat în 2019, deși scris în 2021, filmul prezintă câțiva din sătenii mai vocali în rasismul lor referindu-se la vecinii lor din Sri Lanka ca “viruși” ale căror mâini pot împrăștia orice fel de boală.” – scrie Indiewire.

Iar publicația Deadline notează:

“Acesta este un film rațional, bine-venit și cerebral despre aspecte ale prejudecății și politicii europene despre care nu se vorbește prea des, cel puțin în Statele Unite. Perspectiva fresh, din prima linie, asupra vieții din astfel de sate este una provocatoare și bine-venită, chiar și cu stilul calm, observațional al filmelor precedente ale regizorului.

Mai mult de atât, Judith State este un protagonist puternic care oferă un punct de pivot atât dramatic, cât și emoțional, în această dramă contemporană bună și neașteptată.”

Din 3 iunie, filmul va intra în cinematografe în România.

R.M.N. pornește de la știrea reală din 2020, când doi sri-lankezi angajați la o brutărie din județul Harghita au fost ținta unui protest al localnicilor maghiari care cereau înlăturarea lor.

Bugetul filmului a fost de circa 2,8 milioane de euro, iar creditul alocat de CNC România este de 3 milioane de lei. Filmările au fost realizate în perioada noiembrie 2021-ianuarie 2022, în principal în satul Rimetea din județul Alba, dar și în alte localități din Transilvania.

Filmul este produs de către Mobra Films (The Sisters Brothers, La Civil) și coprodus de către Why Not Productions (I, Daniel Blake, Deephan), Wild Bunch International (Titane), France 3 Cinema și Le Pacte (Franța), Les Films du Fleuve (Belgia), Filmgate Films și Film i Väst (Suedia), cu sprijinul Canal+, finanțat de Centrul Național al Cinematografiei din România și susținut de Eurimages.

Filmul a fost vândut deja din faza de scenariu în 21 de țări.

Aceasta este cea de-a șasea participare a regizorului Cristian Mungiu la Cannes. Occident (Quinzaine des Réalisateurs, 2002) și Amintiri din Epoca de Aur (Un Certain Regard, 2009) au fost selecționate în secțiuni paralele, în vreme ce în competiția oficială au fost prezentate 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile (Palme d’Or, 2007), După Dealuri (Premiile pentru interpretare feminină pentru Cosmina Stratan și Cristina Flutur și Premiul pentru cel mai bun scenariu în 2012) și Bacalaureat (Premiul pentru cea mai bună regie în 2016).

În 2013, Cristian Mungiu a fost prezent în juriul competiției oficiale, iar ulterior a prezidat juriile Cinefondation (scurtmetraje) și al secțiunii Semaine de la Critique.


Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *