Cuvintele anului 2021. Lingviștii ne spun despre ce a vorbit omenirea.

foto: NASA

În 2021, conversațiile nu au fost doar despre pandemie. Când nu s-au gândit la vaccin, la măști de protecție și la certificate digitale, oamenii au fost preocupați de noile tehnologii și de explorarea planetei Marte.

Preocupările omenirii au fost observate de lingviștii unor prestigioase dicționare de limbă engleză, care s-au uitat la cele mai folosite cuvinte ale acestui an și le-au ales pe cele care reflectă cel mai bine direcțiile de interes globale.

Lingviștii de la Cambridge Dictionary au observat un interes crescut pentru un cuvânt care ”surprinde voința neînfricată a oamenilor din întreaga lume de a nu renunța niciodată, în ciuda numeroaselor provocări din ultimele 12 luni” – ”perseverance”.

Popularitatea cuvântului nu este întâmplătoare. Anul acesta, NASA a trimis un rover pe planeta Marte, denumit ”Perseverance”, care a surprins chiar un apus marțian.

Lingviștii de la Cambridge au constatat că a existat o creștere a căutărilor pentru acest cuvânt între 18 și 24 februarie, după ce roverul a aterizat pe Marte.

„Perseverance” este definit în Cambridge Dictionary drept un „efort continuu de a face sau de a realiza ceva, chiar și atunci când este dificil sau durează mult”.

„Așa cum este nevoie de perseverență pentru a ateriza un rover pe Marte, este nevoie de perseverență pentru a face față provocărilor și perturbărilor din viețile noastre”, spune managerul activității editoriale a Cambridge Dictionary, Wendalyn Nichols.

În 2021, oamenii au vorbit mult și despre ”NFT”, acronimul pentru ”non-fungible token”, spun lingviștii de la Collins Dictionary, care l-au declarat cuvântul anului.

NFT este „un certificat digital unic, înregistrat într-un blockchain, care este utilizat pentru a înregistra dreptul de proprietate asupra unui bun, precum o operă de artă sau o colecție”, potrivit definiției Collins Dictionary.

„NFT-urile par să fie peste tot, de la secțiunile de artă la paginile financiare, în galerii și case de licitații și pe platformele de social media. Dacă NFT va avea o influență de durată rămâne încă de stabilit, dar prezența sa bruscă în conversațiile din întreaga lume îl face foarte clar cuvântul anului”, spune directorul general Collins Learning, Alex Beecroft, potrivit The Guardian.

Interesul omenirii pentru NFT este validat și de sumele de bani uriașe investite în această tehnologie.

În primăvara acestui an, casa de licitații Christie’s a vândut un colaj digital realizat de artistul Beeple pentru 69,4 milioane de dolari, „poziționându-l printre primii trei cei mai valoroși artiști în viață”, spunea casa de licitații într-o postare pe Twitter, potrivit The Guardian.

Tot în primăvara lui 2021, una dintre cele mai celebre fotografii de pe internet, sursă de inspirație pentru multe meme – Disaster Girl – a fost vândută ca NFT pentru 500.000 de dolari chiar de subiectul fotografiei, Zoë Roth, care are acum 21 de ani. Aceasta a spus că va folosi banii pentru a-și plăti studiile și pentru a susține cauze umanitare.

În top 10 al cuvintelor anului 2021 realizat de Collins Dictionary se mai află și: ”cheugy” (care nu mai este cool sau la modă), ”climate anxiety” (anxietate/suferință cauzată de îngrijorarea cu privire la schimbările climatice), ”crypto” (un mediu digital de schimb descentralizat care este creat, reglementat și schimbat folosind criptografie și (de obicei) software cu sursă deschisă, și utilizat de obicei pentru achiziții online), ”double-vaxxed” (vaccinat cu două doze), ”hybrid working” (practica alternării între diferite medii de lucru), ”metaverse” (o versiune propusă a internetului care încorporează medii virtuale tridimensionale), ”neopronoun” (un pronume recent inventat, special conceput pentru a evita distincțiile de gen), ”pingdemic” (notificarea pe scară largă a populației printr-o aplicație de urmărire a contacților), ”Regencycore” (un stil vestimentar inspirat de hainele purtate de înalta societate în perioada Regenței).

Apariția vaccinurilor împotriva COVID-19 a îmbogățit limba engleză cu multe cuvinte inspirate de activitățile și preocupările legate de vaccinare. Astfel, Oxford English Dictionary a declarat ”vax” cuvântul anului 2021, pe care îl definește ca „un cuvânt colocvial care înseamnă fie vaccin, fie vaccinare ca substantiv și vaccinare ca verb”.

„Dovezile au fost peste tot, de la aplicații de întâlniri (vax 4 vax) și frustrări acumulate (hot vax summer), până la calendare academice (vaxx to school) și operațiuni birocratice (vaxx pass). Prin monopolizarea discursului nostru, este clar că limbajul vaccinurilor schimbă modul în care vorbim – și gândim – despre sănătatea publică, comunitate și despre noi înșine”, a declarat președintele Oxford Languages, Casper Grathwohl, transmite The Guardian.

Deși se estimează că a apărut în anii ‘80, cuvântul a fost puțin folosit până anul acesta, potrivit senior editorului Oxford English Dictionary, Fiona McPherson.

„Este rar să observăm că un singur subiect influențează limbajul atât de dramatic și, într-o perioadă atât de scurtă de timp, devine o parte critică a comunicării noastre de zi cu zi”, a transmis Oxford Dictionary, într-un raport recent, potrivit The Washington Post.

”Vax” a intrat în componența multor cuvinte noi din limba engleză precum ”vaxxident”, un accident de circulație provocat de efectele secundare ale vaccinării împotriva coronavirusului, ”vaxinistas”, un termen folosit pentru persoanele care își etalează statutul de vaccinat pe rețelele de socializare, și ”vaxxies”, selfie-uri făcute în momentul vaccinării.

.


Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:

Transfer Bancar: RO47RNCB0318009831680001(BCR)

Patreon: Donează

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *