foto: Riddle of Fire, regia Weston Razooli
Dintre toate festivalurile de film bucureștene, American Independent Film Festival e poate cel mai puțin, și pe nedrept, cunoscut. Aduce puține filme, sunt americane, multe dintre ele sunt filme de debut.
Puțini știu, de pildă, că filmele lui Sean Baker, Palme d’Or anul acesta la Cannes, s-au văzut prima oară la AIFF, ba chiar că regizorul a avut și o intervenție în festival, via Skype, cu ocazia proiecției Red Rocket (2018), sau că festivalul i-a avut ca invitați la București pe Joaquin Phoenix, Ethan Hawke, John C. Reilly sau Mary-Louise Parker.
Anul acesta, AIFF, o initiativă a regizorului Cristian Mungiu, are loc la București, între 7 și 13 iunie, și la Castelul Bran, în serile de 7 și 8 iunie.
Recunosc că și eu am aflat târziu de AIFF, în 2019 abia, când am ajuns întâmplător la proiecția Mandy, la Cinema PRO, o demență psihedelică superbă regizată de Panos Cosmatos, în care Nicholas Cage joacă un justițiar al iadului.
De atunci, AIFF a ajuns pe lista mea scurtă de festivaluri la care vreau să conving cât mai mulți oameni să meargă. Ceea ce fac și acum, la 3 zile de ediția de anul acesta.
Vărul indie al lui Les Films de Cannes, AIFF aduce pe ecrane prospături americane, filmele alea care ne arată SUA și prin alte filtre decât blockbusterele care nu prea lucrează cu nuanțe, ale căror regizori în câțiva ani vor ajunge mari și pe care ai ocazia să le descoperi de acum.
Este un preludiu la marele eveniment cinematograf al verii – TIFF, care sper să treacă mai puțin neobservat. Din ceea ce știu eu, AIFF este și singurul festival de film de la noi care își donează toate încasările către cauze sociale sau civice.
Anul trecut, 2.500 de euro s-au împărțit între trei asociații care luptă pentru protecția animalelor, iar anul acesta încasările din festival vor merge către mai multe ONG-uri, printre care Asociația Șansa Ta, care lucrează cu familiile cu copii în situații de risc, Studiourile Ferentari, ONG care oferă cursuri gratuite copiilor din Ferentari, Hospice Casa Speranței, cea mai mare fundație din țară care oferă servicii gratuite de îngrijire paliativă sau Expert Forum, think-tank de politici publice și reformă administrativă.
Un motiv în plus să-ți iei bilete la filme. Dar și selecția e de partea binelui.
TWIN PEAKS & FILME CARE-ȚI IAU OCHII
Anul acesta sunt 9 filme noi, 3 filme vintage și un maraton Twin Peaks de văzut pentru prima oară într-o sală de cinema, la Cinema Muzeul Țăranului.
Mi se pare cel puțin grozav că poți vedea Twin Peaks noaptea pe ecran mare, iar ideea îi aparține lui Victor Benderra, care este selecționer și la Festivalul Filmului Francez, la care poate ați remarcat o selecție din ce în ce mai bună.
Enfin. O să trec peste hiturile Kinds of Kindness, ultimul Lanthimos, pe care pare că l-a făcut în pauzele de filmare de la Poor Things, pentru c-a reunit o mare parte din cast-ul de acolo (Emma Stone, Willem Dafoe, Margaret Qualley) și l-a adăugat pe noul Philip Seymour Hoffman (Jesse Plemons) în ceea ce criticii spun că e o revenire la începuturile mai experimentale ale cinematografiei lui, Love Lies Bleeding, poveste camp & queer de dragoste și omor cu Kristen Stewart, de la regizoarea care a făcut și Saint Maud, Hit Man al obsesivului Richard Linklater sau The Holdovers, care marchează reîntâlnirea dintre Alexander Payne și Paul Giamatti, la 25 de ani de la Sideways, într-o parabolă pentru outsideri. Pe astea le consider o alegere simplă, așa că o să trec în revistă the hidden gems.
4 FILME DE LA REGIZORI CARE VOR FI MARI MÂINE
LaRoy (r. Shane Atkinson) este un neo-noir de debut în care joacă starurile indie John Magaro (First Cow, Past Lives), Steve Zahn (The White Lotus) și Dylan Baker (The Americans, The Good Wife), pe care, dacă tot sunt aici, regizorul le pune să facă muncă de crime-comedy-thriller, ca într-un Frații Coen cinstit.
Pe lângă un mic crush pe Magaro, mi-era dor de o harababură cu personaje extravagante, iar bonusul e că promițătorul Shane Atkinson e prezent la un Q&A pe Zoom după proiecția filmului.
Between the Temples (r. Nathan Silver) este o comedie romantică insolită cu unul dintre actorii fetiș al lui Wes Anderson, Jason Schwartzman și incredibila Carol Kane, o actriță de 71 de ani pe care o știți poate din vremurile imemoriale serialul Taxi sau din Unbreakable Kimmy Schmidt.
Am zis insolită pentru că povestea este inspirată din clasicul Harold and Maude, al lui Hal Ashby, în care un cantor de la Sinagogă extrem de deprimat (cum ar putea fi Jason Schwartzman altfel?) și fosta lui profesoară de muzică, care îi devine elevă de Bar Mitzvah, se descoperă a fiind suflete pereche. Unul dintre marile hituri de la Sundance de anul acesta, Between the Temples se poate vedea la București la AIFF chiar înainte să intre în cinematografele din SUA, ceea ce se va întâmpla abia la final de august.
The Bear meets Romeo și Julieta, doar că pe steroizi: La Cocina, de Alonso Ruizpalacios, regizor multipremiat la Berlin, pe care criticii îl înscriu în linia conaționalilor săi celebri, del Toro, Cuarón și mai ales Iñárritu.
Este un film cu o atmosferă unică, un tribut tragi-comic adus oamenilor invizibili care ne pregătesc mâncarea. Raúl Briones și Rooney Mara interpretează un cuplu improbabil, a cărei pasiune picură printre comenzi, în timp ce râd, flirtează, se ceartă și fac dragoste pe frigidere și coridoare.
Personajele în sine par să reflecte relația dintre Mexic și SUA: împreună, dar departe, așa cum spunea scriitorul și filosoful mexican Justo Sierra: „Sărmanul Mexic… atât de departe de Dumnezeu, atât de aproape de Statele Unite”.
Riddle of Fire (r. Weston Razooli) este un basm modern, plasat în Wyoming, în care trei copii năzdrăvani, căutând să îi aducă mamei lor plăcinta cu afine preferată, sunt răpiți de braconieri, se luptă cu o vrăjitoare, îi vin de hac unui vânător, se împrietenesc cu o zână și formează o prietenie care va dura pentru totdeauna.
Regizorul Weston Razooli povestește că așa cum copiilor le place la nebunie să spioneze, să se ascundă și să investigheze, pentru că niciun film nu a redat asta cum trebuie, a decis să facă el unul, inspirat din Jumanji. Film de debut, ajuns la Cannes și pe coperta Cahiers du cinéma, Riddle of Fire are toate datele să devină un clasic peste ani.
2 FILME PE CARE SĂ LE REVEZI: OMAGIU ROGER CORMAN (05 aprilie 1926 – 09 mai 2024)
Despre Roger Corman se poate spune că a fost părintele cinemaului indie american, autor a nenumărate filme de gen care au căpătat statutul de cult movies. Ca regizor, i-a descoperit pe Robert De Niro, Peter Fonda sau Jack Nicholson, ca producător i-a ajutat pe Peter Bogdanovich, Francis Ford Coppola sau Martin Scorsese, iar ca distribuitor a adus în SUA filmele lui Federico Fellini, Ingmar Bergman sau Akira Kurosawa.
În 2009, Corman a primit un Oscar onorific pentru întreaga carieră. În cadrul AIFF va fi proiectat Prăbușirea casei Usher / House of Usher (1960), regizat de Corman, o ecranizare după celebra povestire a lui Edgar Allen Poe, care îl are în rolul principal pe legendarul Vincent Price și Ținte/Targets, debutul lui Peter Bogdanovich, produs de același Corman.
Bazat pe clasica povestire a lui Edgar Allen Poe Prăbușirea casei Usher, thrillerul cu același nume îl are ca protagonist pe legendarul Vincent Price în rolul lui Roderick Usher, un bărbat convins că familia sa este blestemată de o nebunie incurabilă.
Atât de sigur este de soarta tragică a familiei sale, încât atunci când sora lui Madeline (Myrna Fahey) își anunță logodna cu Philip Winthrop (Mark Damon), Roderick nu se va opri de la nimic pentru a preveni căsătoria și pentru a împiedica descendența familiei Usher.
O fostă legendă a filmelor horror, interpretat chiar de o fostă legendă a filmelor horror, Boris Karloff, se gândește să se pensioneze, dar primește o nouă oportunitate.
Într-o zi obișnuită, un tânăr, în aparență normal, își împușcă familia, după care continuă seria de crime. Cele două povești se intersectează în Ținte/Targets (1968), debutul lui Peter Bogdanovich, care va deveni apoi un nume important al industriei de film americane cu filme ca The Last Picture Show (1971) și Paper Moon (1973).
O EXPERIENȚĂ CINEMA UNICĂ: PROIECȚII DE FILM ÎN AER LIBER LA BRAN
O experiență pe care nu o voi uita niciodată sunt proiecțiile de filme horror organizate de defunctul festival de film de nișă în Biertan, sat medieval din Transilvania.
Cinema-ul în aer liber este o tradiție americană din anii 50 (open-air cinema) pe care AIFF o reînvie anul ăsta cu o propunere kinky: să vezi filme la lumina lunii, în settingul uluitor al priveliștii Castelului Bran.
HIT MAN,cel mai recent film al multipremiatului regizor Richard Linklater, cel care ne-a dat seria romantică Before Sunrise, Before Sunset, Before Midnight are loc vineri, pe 07 iunie, la lăsatul nopții, de la ora 21:30.
Sâmbătă, 08 iunie, tot de la 21:30, Kristen Stewart joacă în Love Lies Bleeding, o poveste de dragoste queer căreia renumitul critic de film de la The Guardian, Peter Bradshaw, îi acordă 5 stele din 5.
Acesta descrie filmul ca pe „o poveste violentă despre sporturi extreme, dragoste interzisă și o mulțime de crime, care ar putea fi un nou clasic al genului grindhouse, dar subtilitatea feroce a lui Stewart o ridică la cu totul alt nivel”. Ambele filme vor fi introduse de Rose Kuo, producătoare americană, invitată a AIFF, care a lucrat cu Martin Scorsese și Paul Schrader.