foto: Romanian Design Week/ facebook
Romanian Design Week, cel mai mare eveniment interdisciplinar din România, un festival care promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația ca instrumente pentru creșterea culturală, socială și economică, și-a deschis porțile vineri, 12 mai, în Piața Amzei din București și te așteaptă alături de IQOS să descoperi tema „Connections”.
De altfel, misiunea festivalului este să aducă împreună arhitecți, designeri și antreprenori din comunitatea creativă, precum și parteneri care susțin un obiectiv comun – să schimbe mentalități și prejudecăți și să facă loc industriilor creative în atenția publică. Unul dintre acești parteneri este IQOS.
„Atât comunitățile creative, cât și publicul primesc RDW ca pe o gură de aer proaspăt, european și contemporan.
Pentru că este un festival care sper să contribuie la buna reputație a Bucureștiului și a României, care să crească optimismul social local, fie și pentru simplul motiv că asta face designul în general: îți vorbește despre și pentru un viitor mai bun.”
Andrei Borțun, fondator The Institute
The Institute susține și promovează industriile creative încă din anii ′90. Am stat de vorbă cu fondatorul The Institute despre ce reprezintă festivalul RDW pentru comunitatea creativă din România.
„Colaborarea, ca proces, nu este ușor de realizat. Implică atenție la agenda celorlalți, obiective pe termen mediu sau lung, compromis și încredere în sine și în ceilalți.
Cred că ar ajuta să colaborăm constant, fie în jurul unor proiecte din aceeași disciplină, fie interdisciplinare, prin asociații profesionale care există sau altele care ar trebui să existe, cu producători români sau cu administrația publică și instituțiile statului. Să încercăm să schimbăm mentalități, legi sau modalități de lucru, percepția publică sau definiții incomplete, precum și mediul academic. Asta înseamnă pentru mine Împreună.
Anul acesta, în particular, ne propunem să începem un proces de regenerare și regândire a Pieței Amzei, alături de Primăria Sectorului 1, Primăria Municipiului București, specialiști și întreaga echipă The Institute. Împreună, imaginăm și creăm scenarii despre ce funcțiuni ar trebui să aibă această clădire acum și în viitor, pentru a aduce valoare orașului”, spune Andrei Borțun.
The Institute reunește în jurul inițiativelor, proiectelor și evenimentelor sale echipe multidisciplinare, pe care le dezvoltă de la concept până la implementare, cu toate aspectele pe care le presupune aceasta, inclusiv finanțare, producție, comunicare.
„Noi, echipa The Institute, credem foarte mult în puterea designului local de a produce schimbări reale în contextul urban, de a-l face mai deschis și mai funcțional.
În primii 4 ani de RDW, de exemplu, ne-am străduit să aducem pe o scenă unică, la propriu și la figurat, bresle profesionale diferite, dar cu ADN și obiective comune: design de produs, design grafic, design vestimentar, arhitectură și urbanism.
Mai întâi, a fost nevoie să dăm împreună o definiție cât mai exactă, dar și cuprinzătoare a ceea ce înseamnă designul ca proces și ca rezultat final.
Ulterior, în următorii 3 ani, ne-am propus să creștem cât mai mult audiența, iar în 2019 am avut peste 30.000 de vizitatori.
În toți acești ani, am organizat expoziția centrală în diverse clădiri neștiute ale orașului, într-o încercare de a revitaliza cât mai multe spații și de a le repune pe traseul publicului larg.
Am fost în Palatul Știrbei, Garajele Cobălcescu, Camera de Comerț și Industrie, Palatul Telefoanelor și am vrut să arătăm concret ce se poate face, care este potențialul acestor spații și cum pot fi ele transformate de un demers creativ cum e festivalul RDW”, explică Borțun.
Sub umbrela Romanian Design Week sunt organizate expoziții și evenimente care au ca scop să facă designul accesibil pentru un public larg. Fiecare ediție prezintă peste 150 de proiecte recente semnate de studiouri locale de arhitectură și design. Programul festivalului include, de asemenea, evenimente satelit, găzduite de studiouri de design, showroom-uri, hub-uri creative, galerii de artă, toate unite sub umbrela design-ului.
L-am întrebat pe Andrei Borțun de ce este necesar RDW în viața comunităților creative din România:
„Încredere și, implicit, colaborare. Este necesar să ne recăpătăm încrederea – în antreprenori din aceeași breaslă sau din domenii conexe, în autorități, în public, în viitor. Și de aici, să construim pe termen lung, alături de alții, integrând agende diferite în jurul unor obiective comune.
Avem nevoie de un sistem care să unească agende, strategii și obiective comune sau complementare și doar prin consultare, colaborare și parteneriat între sector public, privat, societate civilă și antreprenori pot apărea rezolvări sau schimbări sustenabile.
Sunt multe de modalități prin care manifestările creative – organizații, comunități, bresle, evenimente sau festivaluri – pot fi folosite pentru a rezolva probleme sau pentru a atinge anumite obiective în cadrul orașelor și al administrațiilor locale. RDW e una dintre ele.”
Evident, să pui la punct un proiect de o asemenea complexitate nu e deloc ușor pentru organizatori și partenerii lor.
„Provocarea este tot acest proces complicat și poate uneori lent de schimbare, ce presupune alinierea multor agende și parteneriate dezvoltate în multe direcții. De-a lungul timpului, am găsit și păstrat multe colaborări solide, cu oameni care văd lucrurile ca noi și care își doresc aceeași schimbare; ajungem astfel să dialogăm la nivel de administrație și să căutăm împreună soluții pentru o transformare în bine a întregului oraș.
Recompensa eforturilor noastre susținute este când vedem bucuria pe fețele celor care ajung la evenimentele noastre, că oamenii ne mulțumesc pentru că au descoperit la noi un anumit artist sau designer, că tineri talentați ajung să fie semnați apoi de galerii importante sau chiar depășesc granițele țării”, mărturisește fondatorul The Institute.
Anul acesta, un element important este instalația „Echoes of Presence”, un traseu prin trei încăperi în care experiențele vizuale se combină cu cele sonore și cu cele senzoriale, într-o descoperire a celuilalt din ce în ce mai profundă.
RDW 2023 propune o serie de formate noi, în colaborare cu alte organizații preocupate de dezvoltarea industriilor creative locale, ca să încurajeze colaborarea, dar și consumul de design românesc. Astfel, într-un spațiu special dedicat, IQOS invită publicul să-și lase amprenta asupra spațiilor prin care trece și să transforme experiența într-o formă dinamică de „împreună”.
Lounge-ul IQOS este o invitație la bucuria și emoția colectivă, unde vizitatorii își pot personaliza dispozitivele electronice cu modele concepute pentru RDW, se pot bucura de băuturi imprimate sau pot câștiga cadouri.
„Atât comunitățile creative, cât și publicul primesc RDW ca pe o gură de aer proaspăt, european și contemporan. Pentru că este un festival care sper să contribuie la buna reputație a Bucureștiului și a României, care să crească optimismul social local, fie și pentru simplul motiv că asta face designul în general: îți vorbește despre și pentru un viitor mai bun.
Îmi doresc ca în anii următori RDW să fie preluat de oameni, de oraș, astfel încât spații, organizații, studiouri sau persoane să caute perioada RDW pentru a-și prezenta cele mai recente proiecte, pentru a-și diversifica audiența, pentru a-și (re)întâlni colaboratori, parteneri sau clienți și pentru a arăta publicului larg locuri care până atunci le-au fost străine sau poate chiar indiferente”, concluzionează Andrei Borțun.
Festivalul este deschis până pe 28 mai.
Material susținut de IQOS.
IQOS nu este lipsit de riscuri. Eliberează nicotină, care provoacă dependență. IQOS este destinat adulților care altfel ar continua să fumeze sau să folosească produse cu nicotină.